Sd Kfz 250 Leichte Gepanzerte Kraftwagen

Ontwikkeling en gebruik

Inhoudsopgave

Ontwikkeling
Bij de Duitse visie van de pantserdivisie hoorde ook het snel verplaatsen van troepen. Dit werd een specificatie in 1935 voor een gepantserde troepencarrier voor een ‘Gruppe’ (peloton). Dit werd de Mittlere Gepanzerte Mannschaftskraftwagen, Sd Kfz 251. Vanaf 1939 wilde men een grotere flexibiliteit bij de inzet van verkenningseenheden. Hierdoor ontstond de specificatie voor een gepantserde troepencarrier voor het vervoeren van een ‘Halbgruppe’ (half peloton).

Büssing-NAG werd verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de gepantserde opbouw en het onderstel zou door Demag worden ontwikkeld op basis van de bestaande Zgkw It (Sd Kfz 10). Prototypes van dit voertuig waren al gereed met een Maybach NL38 motor. Vanwege diverse vertragingen werd dit voertuig pas in juni 1941 in productie genomen. Van dit voertuig zouden totaal 12 officiële varianten verschijnen, elk voor een specifiek doel. Er zijn echter in het veld vaak allerlei wijzigingen aangebracht en gewijzigd waardoor er ook allerlei voertuigen ontstonden met een specifiek doel of gebruik zonder dat dit een officiële versie is. De officiële varianten staan verderop in dit artikel beschreven.

Alte en Neue versie
In oktober 1943 zouden er in het voertuig kleine wijzigingen worden doorgevoerd om de productie van de onderdelen en assemblage van het voertuig te versimpelen en versnellen. Dit nieuwe model zou bekend worden onder de naam ‘Neue’ (nieuwe) en de oude als ‘Alte’ (oude). De nieuwe versie bestond niet meer uit 19 gepantserde platen, maar nog slechts uit 9. Dit is ook de manier om ze te herkennen, een oude versie heeft de pantserplaten aan de zijkant uit verschillende delen die onder een hoek aan elkaar gelast zijn. De nieuwe versie heeft een rechte pantserplaat aan de onderkant en een iets hellende aan de bovenkant. Ook is het verschil goed te herkennen aan de opbergvakken aan de zijkant. In juli 1944 werd de productie gestaakt om de productie van de Sd Kfz 251 op te kunnen voeren.

Technische specificaties:
Type: Sd Kfz 250 Alte Sd Kfz 250 Neue
Gewicht: 5,8 ton 5,38 ton
Lengte: 4,56 m 4,61 m
Breedte: 1,95 m 1,95 m
Hoogte: 1,66 m 1,66 m
Bepantsering
Voorkant: 10 / 14,5 mm 10 / 15 mm
Zijkant: 8 / 8 mm 8 / 8 mm
Achterkant: 8 / 8 mm 8 / 8 mm
Bovenkant: 6 / open 6 / open
Productie: 4.250 jun 41 - okt '43 2.378 vanaf okt '43
Fabrikanten: Büssing-NAG, Weserhütte, Wumag, Wegmann (Evans + Pistor), Ritscher, Deutsche Werke Weserhütte, Deutsche Werke, Evans + Pistor tot '45, Wumag tot jul '44

Gebruik
Het merendeel van deze voertuigen ging naar de Panzer Aufklärungs-detachementen van de Panzer- en Panzergrenadierdivisies. Een lichte verkenningseenheid had normaal de beschikking over 28 voertuigen indien toegevoegd aan een Panzerdivisie en 18 bij een Panzergrenadierdivisie. De subvarianten zoals munitievervoer en observatievoertuigen werden gebruikt door Sturmgeschütz-afdelingen met bijvoorbeeld de Stug III.

Definitielijst

divisie
Bestond meestal uit tussen de een en vier Regimenten en maakte meestal deel uit van een Korps. In theorie bestond een Divisie uit 10.000 - 20.000 man.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


Sd Kfz 250 'Alte' met de geknikte zijkant


Sd Kfz 250 'Neue' met de vlakke zijkant


Sd Kfz 250 'Alte' met de bijnaam 'Greif' was een van de commando voertuigen van Rommel in Noord-Afrika

Informatie

Artikel door:
Frank van der Drift
Geplaatst op:
27-07-2004
Laatst gewijzigd:
12-12-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

Categorieën


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.