Wirraway, Commonwealth

De dreigende situatie in de wereld was voor de Australische overheid reden om in de jaren dertig uit te zien naar de mogelijkheden om ervoor te zorgen dat men voor militaire leveringen minder afhankelijk was van het buitenland. Als onderdeel hiervan werd in 1936 overgegaan op de vestiging van een eigen nationale vliegtuigindustrie. Hiertoe werd de Commonwealth Aircraft Corporation opgericht. De benodigde kennis werd binnengehaald door het opnemen van de Tuyan Aircraft Ltd, waar Wing Commander L. Hackett chefontwerper was in de organisatie. Hackett werd Algemeen Directeur van CAC.

Onder zijn leiding werd besloten om niet met een geheel nieuw ontwerp te beginnen, maar om een bestaand ontwerp te kiezen als basis van een hele reeks ontwerpen.
Als basisplatform werd gekozen voor de North American NA-26. Dit was de nieuwe trainer, gebaseerd op het ontwerp van de NA-16. Het voornaamste verschil in de twee ontwerpen was het intrekbare landingsgestel van de NA-26. De Na-26 zou later beroemd worden als de Harvard-trainer.

Commonwealth kreeg toestemming om het toestel in de vorm van een licentie te gebruiken. Het licentietoestel kreeg van North American de aanduiding NA-33 en werd bij Commonwealth de CA-1 Wirraway. De Wirraway (aboriginal voor "uitdaging") werd aangedreven door een licentie Pratt & Whitney motor, de 600 pk CAC R-1340-S1H1-G motor. De constructie werd verstevigd om er een jager/jachtbommenwerperversie van te kunnen maken. Hiertoe werden met name de vleugels extra versterkt.

Voordat met productie werd begonnen, werden twee prototypen geproduceerd. Het eerste toestel vloog in maart 1939 en was gelijk een succes. Het werd een stevig toestel. Alhoewel niet perfect geschikt om het op te nemen tegen de snelle Japanse jagers zou het vooral een rol spelen in de ondersteuning van troepen en escorte van bombardementsvluchten.

Het toestel werd ingezet voor de verdediging van de Australische noordkust en voor escorte en grondondersteuningoperaties in Nieuw Guinea. Tot het einde van de productie weren totaal 755 toestellen gebouwd in 7 productieseries; 40x CA-1, 60x CA-3, 32x CA-5, 100x CA-7, 200x CA-8, 188x CA-9 en 135x CA-16. Voor juni 1942 waren al 620 toestellen de fabriek uitgerold. De overige werden vooral geproduceerd ter vervanging van verloren gegane toestellen.
De voorgestelde bommenwerpervariant (CA-10) en duikbommenwerpervariant (Ca-10A) werden nooit gebouwd.

Vanaf het midden van 1943 werden de meeste toestellen vervangen door de meer geavanceerde Commonwealth Boomerang en gingen ze de dienst in als geavanceerde trainer. De laatste Wirraways gingen pas in 1959 uit dienst.

Momenteel zijn nog zeker zes Wirraways als historisch vliegtuig vliegwaardig in AustraliŽ.

Technische gegevens:

Model: Commonwealth CA-1 Wirraway
Taak: jager/jachtbommenwerper
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 13,11 m
Vleugeloppervlak: 23,76 m2
Lengte: 8,48 m
Hoogte: 2,66 m
Gewicht: Leeggewicht: 1811 kg
Max. Gewicht: 2991 kg
Prestaties:

Max. snelheid: 354 km/u
Kruissnelheid: 293 km/u
Bereik: 1159 km
Plafond: 7010 m

Motor: Een CAC R-1340-S1H1-G motor met een vermogen van 600 pk
Bewapening: Twee 7,7 mm Vickers Mk I mitrailleurs aan de bovenzijde in de neus, maximale bommenlast van 454 kg en mogelijkheid voor een 7,7 mm Vickers Mk I mitrailleur achterin de cockpit
Productie: 755

Definitielijst

Commonwealth
Geheel van onafhankelijke staten rond Groot-BrittanniŽ. Het kon bijvoorbeeld voorkomen dat er in een bommenwerper een Engelse piloot, Schotse co-piloot, navigator uit Wales, Noord-Ierse, Canadese, Zuid-Afrikaanse, Australische of Nieuw-Zeelandse boordschutters waren.
mitrailleur
Machinegeweer, een automatisch, zwaar snelvuurwapen.

Bronnen

- Wings, Midway to Hiroshima, Discovery Multimedia/Maris, 1995
- Grigg M., Wirraway-The Survivors, Classic Wing downunder Vol 5 No 5.

Afbeeldingen


Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
07-02-2003
Laatst gewijzigd:
04-09-2010
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.