Do 17, Dornier

Ontwikkeling

Inhoudsopgave

Ontwikkeling.
In 1937 was het snelste jachtvliegtuig en daarmee ťťn van de snelste militaire toestellen, de Franse Dewoitine-510. In juli van dat jaar presenteerde Duitsland op de internationale meeting in ZŁrich een nieuwe tweemotorige bommenwerper. Het werd een schok voor andere landen. De Dornier Do 17 bleek namelijk sneller te zijn dan de Dewoitine-510.
Het was vier jaar daarvoor geweest dat de Lufthansa-specificaties had opgesteld voor een snel postvliegtuig voor maximaal zes passagiers, bedoeld voor het Europese netwerk.
Dornier was hierop ingesprongen met het ontwerp voor een aŽrodynamisch toestel,
de Do 17.


Het geheel metalen vliegtuig zou worden uitgerust met twee BMW VI 6,0 motoren met een vermogen van 660 pk elk. Door het ontwerp met de zeer slanke romp kreeg het al snel de bijnaam "vliegend potlood".
Het eerste prototype, de Do 17V-1 vloog in de herfst van 1934. Nog voor het einde van dat jaar volgden de V-2 en V-3. Vooral door de zeer oncomfortabele passagiersaccommodatie werd door de Lufthansa afgezien van de aanschaf. Even leek dit opvallende ontwerp een roemloos einde te sterven totdat een Lufthansa-testvlieger, die toevallig ook in dienst was van het Duitse luchtvaartministerie, Flugkapitšn Untucht, een stukje met het toestel vloog en wel capaciteiten zag als bommenwerper. Een vierde prototype werd besteld en in de zomer van 1935 getest, gevolgd in de herfst van dat jaar door de V-5 en V-6 die werden uitgerust met twee Hispano-Suiza 12 Ybrs motoren van elk 775 pk. De volgende twee prototypen, de V-7 en V-8 werden nog verder als militair toestel uitgerust en getest. De V-9 kan vervolgens beschouwd worden als het eerste prototype van de eerste operationele versie, de Do 17E-1.
Via de V-3 met 17,70 m lengte en de V-4 met 17,15 m werd bij de V-9 de lengte terug gebracht tot 16,25 m. De laatste proef voor de productie werd de V-10, die de uiteindelijke BMW VI 7,3 motoren met een vermogen van 750 pk kreeg aangemeten.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


Dornier Do 17


Dornier Do 17E


Dornier Do 17Z

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
12-02-2003
Laatst gewijzigd:
18-03-2017
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.