Fi 167, Fieseler

Toen de Duitse Kriegsmarine opdracht gaf voor de bouw van haar eerste vliegdekschip, de " Graf Zeppelin", ging men naarstig aan de slag met het ontwerpen van vliegtuigen voor aan boord. Het Duitse luchtvaartministerie vaardigde onder andere de specificaties uit voor een meervoudig bruikbaar toestel. Het moest een geheel metalen constructie worden met opvouwbare vleugels, geschikt om dienst te doen als duikbommenwerper en torpedobommenwerper en minimaal bewapend zijn met twee 7,92 mm mitrailleurs. Voor de technische gegevens was een snelheid vereist van ten minste 300 km/u, een bereik van minimaal 1000 km en moest de bommenlast tenminste 500 kg bedragen.
Voor deze opdracht schreven Arado en Fieseler in met respectievelijk de Ar 195 en de Fi 167.
Fieseler bleek de beste papieren te bezitten, mede door de met de Fieseler Fi 156 opgedane ervaring. De STOL(short take off and landing)-capaciteiten bleken perfect van toepassing op vliegtuigen voor vliegdekschepen. In de zomer van 1938 werden beide prototypen van Arado en Fieseler getest door het luchtvaartministerie. De Arado Ar 195 bleek onvoldoende geschikt. Grootste pluspunt van de Fieseler Fi 167 was naast het ruim voldoen aan de vereiste specificaties, de eenvoudige manier om het toestel te produceren en te onderhouden.
De geheel metalen rompconstructie viel uiteen in drie secties. De voorsectie bestond uit een buizen frame met aluminium beplating. De middensectie was van eenzelfde constructie en de achtersectie was geheel uit aluminium segmenten opgebouwd. De dubbeldekvleugels waren zodanig ontworpen dat vanuit de gehele tweepersoons cockpit een uitstekend zicht werd gegarandeerd. De vleugels konden naar achter worden weggedraaid.
Het prototype bleek uitstekende vliegeigenschappen te bezitten en bleek bijna het dubbele van de gevraagde bewapening te kunnen meevoeren.

Fi 167A:
De testresultaten met de prototypen Fi 167V-1 en V-2 waren dusdanig dat een voorserie van twaalf toestellen mocht worden gebouwd met de aanduiding Fi 167A-0. Deze verschilden nauwelijks van de prototypen en waren uitgerust met een Daimler- Benz DB 601B motor en een driebladige propeller.
De productie van deze twaalf toestellen werd echter op een laag pitje gezet omdat de oplevering van de "Graf Zeppelin" pas in 1940 werd verwacht. De eerste toestellen waren dan ook pas in de zomer van 1940 klaar. Ondertussen was besloten dat de duikbommenwerperrol op de vliegdekschepen zou worden ingevuld door een speciale versie van de Junkers Ju 87C. De Fi 167 zou dan alleen de torpedebommenwerperrol en de verkennerrol toebedeeld krijgen.
In mei 1940 werd de afbouw van de vliegdekschepen geschrapt. De vliegtuigen werden echter wel afgebouwd en gingen in de zomer van 1940 naar de Luftwaffe voor operationele dienst bij de ďErprobungsgruppe 167Ē. Toen in mei 1942 alsnog werd besloten tot afbouw van de geplande vliegdekschepen gingen negen van de Fi 167A-0 toestellen naar een Luftwaffebasis in Nederland voor training van bemanningen. Intussen was echter besloten dat ook de torpedorol naar een ander vliegtuig, en wel de Junkers Ju 87E, zou gaan. Begin 1943 werden de negen operationele toestellen verbouwd en verkocht aan RoemeniŽ. Het lot van deze toestellen is voorts onbekend. De overige drie toestellen werden overgebracht naar de "Deutsche Versuchsanstalt fŁr Luftfahrt" (Duits Experimenteel Luchtvaart Instituut) in Budweis, TsjechiŽ. Na hun testperiode werden deze drie toestellen overgedragen aan de Kroatische luchtmacht. Van deze drie toestellen is ťťn exemplaar (Reg Nr 4807) door haar bemanningsleden Romeo Adum en Matija Petrovic op 25 september 1944 in handen gesteld van Tito's 8e Dalmatische Korps onder bevel van generaal Cetkovic toen zij naar hen overliepen. Het toestel werd om nog onbekende redenen op 17 oktober 1944 door Britse Mustangjagers aangevallen en in brand geschoten tijdens een postvlucht. De Britten hebben zich hiervoor formeel verontschuldigd.

 

Technische gegevens:

 Model:Fieseler Fi 167A-0
 Taak:Duikbommenwerper/Torpedobommenwerper/Verkenner
 Bemanning:2
 Afmetingen:Spanwijdte: 13,50 m
Vleugeloppervlak: 45,50 m2
Lengte: 11,40 m
Hoogte: 4,80 m
 Prestaties:Max. snelheid: 325 km/u
Kruissnelheid: 270 km/u
Plafond: 8200 m
Bereik: 1300 km
 Motor:Daimler-Benz DB 601B motor met een vermogen van 1800 pk
 Bewapening:ťťn 7,92 mm MG 17 mitrailleur, vast aan stuurboord op in de neus
ťťn 7,92 mm MG 15 beweegbare mitrailleur achter bij waarnemers stoel.
 Productie:12 stuks

Definitielijst

Kriegsmarine
Duitse marine, naast de Heer en de Luftwaffe onderdeel van de Duitse Wehrmacht.
Luftwaffe
Duitse luchtmacht.

Bronnen

- David D., The Complete Encyclopedia Of World Aircraft, Brown Packaging Books Ltd., London, 1997
- Gunston B. ea., Hitler's Luftwaffe, Salamander Books Ltd., London, 1977
- Gunston B. ea., Jane's Fighting Aircraft of World War II, Random House Group Ltd, 2001
- Wilson S., Aircraft of WWII, Airospace Publications Pty Ltd, Australia, 1998
- Wings, Midway to Hiroshima, CD-Rom, Discovery/Maris multimedia, 1995

Afbeeldingen



Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
30-06-2006
Laatst gewijzigd:
12-04-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.