Ki-30, Mitsubishi

Ontwikkeling

De Mitsubishi Ki-30 werd in het midden van de jaren 30 ontwikkeld. In deze periode werd een groot aantal vliegtuigtypen vervangen door modernere. De Japanse legerleiding was op zoek naar een vervanger voor de verouderde Mitsubishi Ki-2 en Nakajima Ki-3 bommenwerpers. In mei 1936 kregen Mitsubishi en Kawasaki beide de opdracht om twee prototypen te bouwen. Het Mitsubishi-team onder leiding van kolonel Kawano, kwam met een ontwerp met een vleugel in het midden van de romp geplaatst (middendekker) en een intrekbaar landingsgestel. Bij windtunnelproeven van het geheel metalen vliegtuig bleken de nadelen van het intrekbaar landingsgestel echter groter dan de voordelen, zodat later werd gekozen voor een vast landingsgestel.

Het eerste prototype rolde in februari 1937 uit de fabriek, in maart gevolgd door het tweede toestel. De eerste Ki-30 werd aangedreven door een Mitsubishi-motor en de tweede door een Nakajima-motor. Uiteindelijk werd er gekozen voor een opgevoerde versie van de Nakajimamotor, de Nakajima Ha-5 Kai met een vermogen van 950 pk. De beide Mitsubishi-prototypen voldeden beter dan de Kawasaki en in januari 1938 werd de opdracht gegeven tot de bouw van een voorserie van 16 toestellen. Deze kregen de nieuwe motor en verschilden van het prototype door de verplaatsing van de voorwaarts schietende mitrailleur van de linkerwielpoot naar de aanleg van de linkervleugel en het verwijderen van een deel van de omkasting van de wielen. Operationele tests wezen uit dat het toestel over uitstekende eigenschappen beschikte en de productie kon starten.

Mitsubishi Ki-30

In maart 1938 werd bij Mitsubishi aangevangen met de produktie van Legertype 97 Lichte Bommenwerper zoals de officiele militaire benaming luidde. Tot april 1940 werden bij Mitsubishi 618 toestellen geproduceerd. Nog eens 68 exemplaren werden door het leger zelf gebouwd bij de Tachikawa-vestiging van Dai-Ichi Rikugun Kokusho (1e Leger Werkplaats), tussen 1939 en september 1941. Vanaf 1938 werd het toestel ingezet in China. Het voldeed uitstekend, mede door de goede jagerescortes. Tot aan de invasie van de Filippijnen (december 1941) voldeed het toestel nog. Daarna werd het steeds moeilijker om de geallieerde jagers uit de lucht te houden. Vanaf dan werd het toestel verbannen naar het oorlogstheater in China en vanaf 1942 naar de opleidingsscholen als trainer. Een klein aantal (hoeveelheid onbekend) is in 1941 overgedragen aan de onder Japans toezicht staande Thaise luchtmacht. Aan het einde van de oorlog is een aantal exemplaren nog ingezet als kamikazevliegtuig.

Technische gegevens:

Model: Mitsubishi Ki-30
Taak: Lichte Bommenwerper
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 14,55 m
Vleugeloppervlak: 30,58 m2
Lengte: 10,34 m
Hoogte: 3,65 m
Gewicht: Leeggewicht: 2230 kg
Max. Gewicht: 3322 kg
Prestaties: Max. snelheid: 432 km/u
Kruissnelheid: 380 km/u
Plafond: 8570 m
Bereik: 1700 km
Motor: Een Nakajima Ha-5 Kai motor (Leger type 97) met een vermogen van 950 pk
Bewapening: Twee 7,7 mm Type 89 mitrailleurs(1 in de linker vleugel en 1 beweegbare achter in de cockpit) en maximaal 400 kg bommen(meestal 4x 100kg).
Productie: 686

Bronnen

- David D., The Complete Encyclopedia Of World Aircraft, Brown Packaging Books Ltd., London, 1997
- Gunston B. ea., Jane's Fighting Aircraft of World War II, Random House Group Ltd, 2001
- Wilson S., Aircraft of WWII, Airospace Publications Pty Ltd, Australia, 1998
- Wings, Midway to Hiroshima, CD-Rom, Discovery/Maris multimedia, 1995

Afbeeldingen



Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
13-02-2003
Laatst gewijzigd:
28-06-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.