Il-2 Shturmovik, Ilyushin

Ontwikkeling

Inhoudsopgave

Al in het midden van de jaren 20 was de Sovjet-legerleiding overtuigd van het nut van een ondersteuningswapen aan grondtroepen vanuit de lucht. Het zou een stevig toestel moeten zijn dat tot ver achter de vijandelijke linies moest kunnen toeslaan.
De eerste specificaties werden al in 1929 opgesteld en werden in de loop der jaren aangepast aan de ontwikkelingen. In 1935 werden de definitieve specificaties uitgevaardigd.
Het meest belovende ontwerp kwam destijds van de Yakovlev-ontwerpers. Het was een ontwerp voor een tweemotorig toestel bewapend met vier 37 mm kanonnen. Het ontwerp werd echter geschrapt omdat het ongeschikt was om vanaf vooruitgeschoven frontbases te kunnen opereren. Deze bases bezitten immers vaak zeer korte en ruwe landingsbanen.
In 1938 kwam Ilyushin echter met een ontwerp dat wel geschikt bleek. Het werd een éénmotorige laagdekker, met metalen vleugels en een romp waarvan de voorzijde was bekleed met metalen plaatwerk en de achterzijde was opgebouwd uit hout. De TsKB-55, zoals de fabrieksaanduiding luidde, werd een groot en zwaar toestel met twee zitplaatsen, één voor de piloot en één voor de waarnemer/schutter. Het overgrote deel van het gewicht was ontstaan door de 700 kg zware pantsergordel, die de meest vitale delen van het toestel moest beschermen. Het was bewapend met vijf 7,62 ShKAS mitrailleurs waarvan er één was aangebracht in het achterste deel van de cockpit en de rest in de vleugels. In compartimenten in de vleugels kon 400 kg aan bommenlast worden meegenomen en onder de vleugels kon nog eens 200 kg worden opgehangen. De twee prototypen, waarvan de tweede het eerst vloog in december 1939, werden voortgedreven door een Mikulin AM-35 motor met een vermogen van 1350 pk. Het enige verschil tussen deze twee toestellen was het staartoppervlak.

Het bleek een uitstekend vliegtuig te zijn als wapen, maar de motor was ontoereikend voor de gevraagde snelheid en het vereiste bereik.
Door een TsKB-55 om te bouwen tot éénpersoonstoestel met een extra brandstoftank op de plaats van de waarnemer/schutter, de motor te vervangen door een krachtiger AM-35A of AM-37 motor en de binnenste twee mitrailleurs te vervangen door twee 20 mm ShVAK kanonnen ontstond de TsKB-57. De bepantsering van dit type was verder uitgebreid en er konden zes 82 mm RS-82 gronddoelraketten worden meegenomen.
Op 12 oktober 1940 koos het eerste prototype het luchtruim en de prestaties waren van dien aard dat de productie meteen kon worden opgestart. De militaire aanduiding BSh-2 werd gewijzigd in IL-2 en in maart 1941 werden de eerste toestellen geleverd.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


Il-2M


Il-2M

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
13-02-2003
Laatst gewijzigd:
18-03-2017
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

Categorieën


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.