Fw 190, Focke Wulf

Ontwikkeling

Inhoudsopgave

Naast de Messerschmitt Bf 109 behoort de Focke Wulf Fw 190 WŁrger tot de belangrijkste jachtvliegtuigen van de Luftwaffe gedurende de oorlogsjaren 1939- 1945. Toen de Fw 190 haar intrede in 1941 deed kon het met recht bogen op de titel van beste jachtvliegtuig ter wereld. De prestaties waren stukken beter dan de op dat moment beste geallieerde jager, de Supermarine Spitfire Mk.V. Pas ruim een jaar later zou een nieuwe generatie van de Spitfire, de Mk. IX, zich met de Fw 190 kunnen meten. Ook na die tijd kon deze jager zich, door de uitstekende aanpassingsmogelijkheden, met gemak meten met de beste geallieerde jagers.

De oorsprong voor dit toestel dateert uit de herfst van 1937, toen het Duitse Luchtvaartministerie het niet langer verantwoord vond om voor haar jager luchtvloot afhankelijk te zijn van slechts ťťn type.

Onder de supervisie van ingenieur Kurt Tank presenteerde Focke Wulf zich met twee jagers van hetzelfde type, maar elk gebaseerd op een andere motor, en wel de Daimler-Benz DB601 en de BMW 139. De BMW motor kreeg uiteindelijk de voorkeur. Eťn van de belangrijkste redenen hiervoor was dat de productielijn voor de Daimler-Benz motoren al behoorlijk overbelast werd. Dit waren namelijk de meest gebruikte motoren in Duitsland. In de zomer van 1938 kon het definitieve ontwerp worden gepresenteerd. De Fw 190 was een compacte agressief uitziende jager geworden, geheel opgebouwd uit metaal. Het eerste prototype, de Fw 190V-1, vloog in juni 1939 voor het eerst en werd aangedreven door een BMW 139 motor met een vermogen van 1550 pk. Alhoewel de vliegeigenschappen uitstekend bleken te zijn, deden zich al snel problemen voor door oververhitting. In oktober 1939 volgde het tweede prototype, de Fw 190V-2, met een zelfde motor maar voor het eerst bewapend met twee 7,92 mm mitrailleurs op de neus en twee 13 mm mitrailleurs in de vleugels, dicht tegen de romp. Deze plaatsing van wapens werd standaard, alhoewel het kaliber in de loop der tijd zou wijzigen. Het probleem van oververhitting van de motor was echter nog steeds niet verholpen.

Voor de oplossing van deze problemen bleek een nieuwe motor nodig en de op stapel staande V-3 en V-4 werden geschrapt. De nieuwe motor werd uiteindelijk de BMW 801C-0, waardoor het ontwerp van het vliegtuig iets moest worden aangepast. Voor tests werden twee prototypen gebouwd, de Fw 190V-5k (k=klein, kortere vleugel) en de Fw 190V-5g (g=groŖ, langere vleugel). De k kreeg een spanwijdte van 9,40 m, met een vleugeloppervlak van 15 m2. De g een vleugeloppervlak van 18,30 m2 met een spanwijdte van 10,50 m. Deze laatste versie zou later de standaardvleugel worden. In totaal zijn er van de Fw 190 maar liefst 54 prototypes gebouwd. Voor bijna iedere versie van de Fw 190 is wel een prototype gefabriceerd alvorens tot productie over te gaan.

Definitielijst

kaliber
De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ◊15 cm lang.
Luftwaffe
Duitse luchtmacht.

Pagina navigatie

Afbeeldingen




Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
19-02-2003
Laatst gewijzigd:
24-11-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.