Bf 109, Messerschmitt

Inleiding

Inhoudsopgave

Inleiding
In 1934 waren de standaardjagers van de Duitse Luftwaffe, de Heinkel He 51 en de Arado Ar 68, hard aan vervanging toe. Het luchtvaartministerie schreef dan ook een ontwerpcompetitie uit voor een jager dat snel, licht en wendbaar moest zijn. De Bayerische Flugzeugwerke (Bf) liet haar topconstructeur Willy Messerschmitt een ontwerp maken. Rechtstreeks afgeleid van een ander succesontwerp van Messerschmitt, de Messerschmitt Bf 108 Taiphun, werd een toestel ontwikkeld, aangedreven door een Britse Rolls Royce Kestrel motor met een vermogen van 695 pk. De eendekker, met intrekbaar landingsgestel, was in september 1935 al zover dat de eerste proefvluchten konden beginnen.

Het bleek een veelzijdig type te zijn, snel, wendbaar en stevig. Het sterke landingsgestel maakte de Bf 109 geschikt om vanaf vrijwel elk vliegveld te opereren. De Messerschmitt Bf 109 is ťťn van de meest gebouwde jachtvliegtuigen van de Tweede Wereldoorlog. Toen de productie uiteindelijk werd stilgelegd waren er meer dan 33.000 exemplaren gebouwd.

Over de precieze aantallen, aantallen per type en zelfs het totaal aantal typen, bestaat de nodige verwarring. In de literatuur worden hierover hele verschillende aantallen gegeven. In dit artikel hebben we getracht een zo groot mogelijke concensus te vinden. We onderkennen zeker dat de hier gegeven aantallen en type-aanduidingen discutabel zijn.

Definitielijst

Luftwaffe
Duitse luchtmacht.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


De Messerschmitt Bf 109 een Duits succesmodel

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
01-04-2003
Laatst gewijzigd:
24-11-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.