Gladiator, Gloster

Ontwikkeling

Inhoudsopgave

De Gloster Gladiator zou de laatste en wellicht de beste tweedekkerjager van de Royal Air Force worden. Het toestel vormde de ideale overgang tussen de klassieke dubbeldekkers en de nieuwe moderne jagers. Het toestel was door Gloster op eigen kosten ontworpen door een team onder leiding van H.P. Folland. Het ontwerp was duidelijk een verdere ontwikkeling van de Gloster Gauntlet, op dat moment ťťn van de standaardjagers van de RAF.

In september 1934 was het prototype van de SS.37, zoals dit type genummerd was, gereed. Het werd aangedreven door een Bristol Mercury VI-S motor met een vermogen van 645 pk. De snelheid die hiermee behaald werd bedroeg 389,5 km/uur. Het prototype was bewapend met twee 7,7 mm Vickers mitrailleurs in de romp aan de zijkant, uiteraard gesynchroniseerd om door de propellercirkel te kunnen vuren. Voorts waren in de ondervleugels nog twee ongesynchroniseerde 7,7 mm Lewis mitrailleurs aangebracht. Op 3 april 1935 werd het prototype na enige wijzigingen te hebben toegepast, overgedragen aan het luchtvaartministerie. Het toestel had ondertussen serienummer K.5200 gekregen.

Ondertussen was het Britse luchtvaartministerie volop bezig met de vernieuwde opbouw van de RAF en men zat te springen om een jager die vlot in groten getale kon worden geproduceerd en die het tijdelijke gat tussen de verouderde tweedekkers en de nieuwe jagers, de Supermarine Spitfire en de Hawker Hurricane, welke zich nog in de ontwikkelfasen bevonden, kon opvullen. Dit toestel vond men in de SS.37, die al snel de naam Gloster Gladiator kreeg.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
19-02-2003
Laatst gewijzigd:
02-05-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.