Spitfire, Vickers / Supermarine deel 4 (t/m Mk IV)

Inleiding

Inhoudsopgave

Inleiding
De Supermarine Spitfire staat bekend als het meest legendarische vliegtuig van de Tweede Wereldoorlog. Haar naam is onlosmakelijk verbonden met de heroÔsche strijd van de Britse Royal Air Force tijdens de Slag om Engeland. Het valt te betwisten of deze rol wel is weggelegd voor de Spitfire. Echter, dat het toestel wereldberoemd is geworden mag als een feit worden beschouwd. Alhoewel de Spitfire tot ťťn van de beste vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog kan worden gerekend, wordt de rol tijdens die slag om Engeland veelal zwaar overdreven. In de beginfase had de RAF namelijk slechts de beschikking over een handvol Spitfires. De meeste squadrons waren nog uitgerust met de oudere Hawker Hurricane en Boulton-Paul Defiant jagers. Desalniettemin is de Spitfire vaak de belichaming van de kracht, vastberadenheid en moed waarmee de RAF piloten de grote druk van de Duitse aanvallen wisten te weerstaan.

De Spitfire was een veelzijdig en eenvoudig aan te passen vliegtuig, waarbij verouderde types eenvoudigweg weer konden worden aangepast en zo tot het eind van de oorlog zich konden blijven meten met de beste Duitse en Japanse vliegtuigen. Het toestel was voor beginnende piloten moeilijk te vliegen. Vooral bij het opstijgen en landen verongelukte menige Spitfire. Eenmaal wat ervaring opgedaan was iedere piloot zeer tevreden. Het was een robuust vliegtuig dat wel tegen een stootje kon. Het kon zonder problemen harde landingen doorstaan, waardoor het dan ook veelvuldig werd ingezet op vliegvelden waar de landingsbanen niet al te vlak waren aangelegd. Hierdoor was de Spitfire ideaal voor op ruwe en oneffen startbanen, zoals er velen in het Middellandse-Zeegebied waren

De Spitfire werd ontworpen door Reginald Joseph Mitchell. Deze op 20 mei 1895 geboren vliegtuigontwerper was op 16-jarige leeftijd van school gegaan en in dienst getreden als leerling-tekenaar bij de locomotieffabriek Kerr Stewart & Co in Stoke. In 1917 stapte hij over naar de Supermarine Aviation Works, waarbij hij al in 1918 werd aangesteld als hoofdontwerper. In die periode was Supermarine een fabrikant van watervliegtuigen. Vanaf de tijd dat Mitchell de scepter ging zwaaien over de ontwerpafdeling, begon het bedrijf zich te richten op de Schneider Trophy, die tot dan werd gedomineerd door de Italianen. Voor de wedstrijd van 1922 maakte Mitchell een ontwerp op basis van de Supermarine Sea King II met een 450 pk sterke Lion motor en noemde het de Sea Lion II. Met piloot Henri C. Baird aan de stuurknuppel won het toestel dat jaar de Schneider Trophy. In 1925 kreeg de deelname steun van het Britse Luchtvaartministerie (Air Ministry), door de oprichting van een Service High Speed Racing Team. Supermarine kreeg de opdracht een geheel nieuw racevliegtuig te ontwerpen. Mitchell ontwierp een nieuw toestel op basis van de pas verongelukte Supermarine S.4. Het toestel kwam gereed in 1927 onder de naam Supermarine S.5 en zou als voorloper gaan dienen voor de Supermarine Spitfire. Uiteindelijk wonnen de Britten met een verbeterde versie, de Supermarine S.6B in 1931, wederom de Schneider Trophy.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


Supermarine Spitfire
(Bron: Canadian Air Force)


R.J. Mitchell
(Bron: Vickers-Supermarine)


Supermarine S6B
(Bron: Vickers-Supermarine)


De Supermarine fabriek
(Bron: Vickers-Supermarine)

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
21-02-2008
Laatst gewijzigd:
07-03-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.