Scheepshistorie deel 8

Titel:Scheepshistorie 8
Redactie:Henk van der Biezen
Uitgever:Lanasta
Uitgebracht:2009
ISBN:9789086160686
Bijzonderheden:Achtste boekwerk uit de reeks Scheepshistorie van de uitgever Lanasta.
Omschrijving:

De reeks boekwerkjes uit de serie ďScheepshistorieĒ zijn interessant voor de liefhebber van de scheepvaart en modelbouwers. Regelmatig komen er echter ook artikelen in voor diegenen die belangstelling hebben voor de scheepvaart tijdens de Tweede Wereldoorlog zeker zo interessant zijn.

Aflevering 8 bevat, naast artikelen over de Arnemuidense hoogaars ďWilhelminaĒ, de Sleepnetvisserij, Willem van de Velde de Oude, het Zweeds Maritiem Museum, Modelbouw schoener ďExperimentĒ, de Jacobstaf en Davidskwadrant en Smokkelwaar tijdens de Vierde Engelse Oorlog, een uitgebreid artikel over het lijnschip m.s. Oranje en haar rol als hospitaalschip tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De†voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland gebouwde m.s. Oranje werd in 1937 op stapel gezet als Bouwnummer 260 bij de Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij in Amsterdam. Bij het ontwerp werd rekening gehouden met de mogelijkheid om het schip in geval van gewapende crisis in te zetten als hulpkruiser. Met de tewaterlating op 8 september 1938 werd zo het snelste koopvaardijschip ter wereld in de vaart gebracht,†de m.s. Oranje met een topsnelheid van 26,3 knopen. Op 15 juni 1939 werd het schip overgedragen aan haar eigenaar. Bij de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog op 1 september 1939, werd het schip voorzien van middelen om zeemijnen te kunnen vegen. Op 4 september vertrok het schip om uit Europese wateren te worden gebracht. De reis ging via Kaap de Goede Hoop naar Nederlands-IndiŽ en de terugweg werd naar Lissabon verlegd (in plaats van Amsterdam). Haar tweede missie in oorlogstijd voerde tot Soerabaja. Door de gebeurtenissen met de Graf Spee werd besloten het schip niet meer naar Europa te laten terugkeren. Na de Duitse inval op 10 mei 1940 werd de thuishaven voor m.s. Oranje definitief Nederlands-IndiŽ en wel Batavia. Omdat de autoriteiten aldaar het schip te groot vonden om als hulpkruiser in te zetten (de geschutsfundamenten waren bij de bouw al aangebracht), werd het niet omgebouwd om als zodanig dienst te doen. Daarnaast had men noch het geschut, noch de marinebemanning beschikbaar hiervoor. Het schip werd in februari 1941 aan de Australische en Nieuw-Zeelandse regeringen aangeboden om dienst te doen als hospitaalschip, waarbij Nederland de kosten voor de ombouw op zich zou nemen. Er werd besloten de ombouw in Sydney te laten uitvoeren. Op 28 juni 1941 werd het Hospitaalschip m.s. Oranje in dienst gesteld.

Gedurende de gehele Tweede Wereldoorlog voer het schip tussen diverse oorlogsgebieden voor het transporteren van gewonden van oorlogsgebieden naar thuisgebieden. In 1945 is het zelfs nog gebruikt voor het transport van Duitse krijgsgevangenen, die overigens wel als ďgeestesziekĒ waren aangemerkt. Op 12 september 1945 werd het ingezet voor de repatriŽring van 800 Australische ex-krijgsgevangenen van Japan naar huis. Haar eerste naoorlogse maanden zouden worden gevuld met repatriŽring van militairen en burgers. Op 6 januari 1956 arriveerde het in Southampton en werd het schip vrijgegeven en ontheven van haar diensten als hospitaalschip.

Het artikel omvat uiteraard nog veel meer informatie over haar vaartijd als hospitaalschip en hoe het haar nadien is vergaan tot aan haar verkoop als Angelina Lauro. Het schip werd uiteindelijk in maart 1979 door brand getroffen, waarna het enige tijd later nabij CaliforniŽ, tijdens het verslepen is gezonken.

Hoewel geen onuitputtelijke geschiedenis, is het artikel over†de m.s. Oranje zeer interessant. Voor de maritiem geÔnteresseerde Wo2 ďfanaatĒ eigenlijk een niet over te slaan artikel. Een artikel over de rol als hospitaalschip, een zeer dankbare rol.

Beoordeling: Zeer goed

Afbeeldingen


Bestel nu bij bol.com

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
08-12-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.