HMS Hood

Inleiding

Inhoudsopgave

Mighty Hood noemden de Britten de slagkruiser HMS Hood in de periode tussen de beide wereldoorlogen. De Hood was in die periode inderdaad het grootste oorlogsschip ter wereld en de Britten waren trots op hun symbool van maritieme, militaire macht. Het schip sprak door haar combinatie van slagkracht, snelheid en afmetingen zeer tot de verbeelding in een tijd dat het Britse en Brits-koloniale volk een grote affiniteit had met de Royal Navy.

De Hood was ťťn van de vier Admiral-class battlecruisers die in 1916 besteld werden als antwoord op de 28 knopen snelle Duitse slagkruisers van de Mackensen-klasse. Het ontwerp werd aangepast door het verlies van de drie Britse slagkruisers HMS Queen Mary, HMS Indefatigable en HMS Invincible tijdens de Slag bij Jutland op 31 mei en 1 juni 1916. Omdat de drie slagkruisers verloren gingen door cordietexplosies werd in het ontwerp van de Admiral- class 5000 ton extra bepantsering toegevoegd. Niettemin bleef de dekbepantsering van 75mm het zwakke punt van het ontwerp. De kwetsbare munitie- en cordietmagazijnen waren nog steeds onvoldoende beveiligd voor granaten die onder een grote invalshoek binnen konden komen.

De bouw van HMS Hood begon op 1 september 1916 toen, op de John Brown & Company Ltd. scheepswerf in Clydebank, Schotland, de slagkruiser op stapel werd gezet. De bouw van haar drie zusterschepen Howe, Rodney en Anson werd in 1917 uitgesteld toen duidelijk werd dat de Duitse tegenhangers van de Mackensen-klasse niet afgebouwd zouden worden. Bovendien werden de ontwerpproblemen van de Admiral-class erkend toen bleek dat door de toevoeging van de extra bepantsering de Hood te laag in het water kwam te liggen waardoor de buigspanning van de romp te groot werd. Er werd serieus overwogen om de Hood nog voor de tewaterlating te slopen maar de slechte financiŽle situatie aan het eind van de Eerste Wereldoorlog deed de Britse admiraliteit besluiten verder te bouwen in plaats van opnieuw te beginnen. Wel werd er besloten de bouw van de drie overige slagkruisers definitief niet door te laten gaan.

Op 22 augustus 1918 werd de Hood te water gelaten. Na de afbouw en de proefvaarten werd de slagkruiser in dienst gesteld door commandant Captain Wilfred Tomkinson op 15 mei 1920. Meteen werd HMS Hood vlaggenschip van het Atlantic Battle Cruiser Squadron onder bevelvoering van Rear Admiral Sir Roger Keyes. Door de toevoeging van zoveel extra bepantsering was de Hood eigenlijk geen slagkruiser meer. Slagkruisers waren juist schepen met de slagkracht van een slagschip maar met een hogere snelheid doordat minder bepantsering werd aangebracht zodat het totale gewicht afnam. Maar HMS Hood had ondanks de totale standaard waterverplaatsing van 41.125 ton een snelheid van 31 knopen. Ze had dus wel de snelheid van een kruiser maar niet de wendbaarheid. Daarom was zij eigenlijk een snel slagschip. De Britten hielden echter vol dat het een slagkruiser was.

Er werden in de loop van de jaren 20 verschillende lanceerinrichtingen voor Fairey ďFlycatchersĒ of Fairey IIIF watervliegtuigen aan boord geplaatst op een tweetal 38,1cm torens en achter op het schip. Doordat de Hood eigenlijk te diep lag, kwam op zee altijd veel water over wat vaak schade toebracht aan de vliegtuigen. Bovendien ondervonden de lanceerinrichtingen, zoals katapults en kranen, en de vliegtuigen zelf veel schade door de luchtverplaatsing tijdens het afvuren van de hoofdbewapening. In 1933 werden de laatste middelen om vliegtuigen te lanceren en weer aan boord te nemen definitief verwijderd.

Definitielijst

Eerste Wereldoorlog
Ook wel Grote Oorlog genoemd, conflict dat ontstond na een groei van het nationalisme, militarisme en neo-kolonialisme in Europa en waarbij twee allianties elkaar bestreden gedurende een vier jaar durende strijd, die zich na een turbulent begin, geheel afspeelde in de loopgraven. De strijdende partijen waren Groot-BrittanniŽ, Frankrijk, Rusland aan de ene kant (de Triple Entente), op den duur versterkt door o.a. ItaliŽ en de Verenigde Staten, en Duitsland, Bulgarije, Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse Rijk aan de andere kant (de Centrale Mogendheden of Centralen). De strijd werd gekenmerkt door enorme aantallen slachtoffers en de inzet van vele nieuwe wapens (vlammenwerpers, vliegtuigen, gifgas, tanks). De oorlog eindigde met de onvoorwaardelijke overgave van Duitsland en zijn bondgenoten in 1918.
kruiser
Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.
slagschip
Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


HMS Hood in 1932.
(Bron: en.wikipedia.org)


HMS Hood.
(Bron: Wilburgraphics)

Informatie

Artikel door:
Peter Kimenai
Geplaatst op:
16-02-2010
Laatst gewijzigd:
31-10-2010
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.