P-40, Curtiss

Ontwikkeling

Inhoudsopgave

Ontwikkeling

Toen Curtiss bezig was met de ontwikkeling van haar model 75 (Curtiss P-36), kwam men al tot het inzicht dat het gebruik van een stermotor in combinatie met de technische ontwikkelingen zou leiden tot tekortkomingen. De oorzaak lag voornamelijk in het gebruikte motortype, waarbij men op dat moment weinig mogelijkheden zag om boven een vermogen van 1200 pk te komen.

Om het probleem te verhelpen voorzag men twee mogelijkheden. Allereerst zou men het in aerodynamische oplossingen kunnen zoeken, iets wat met een radiaalmotor zeker niet eenvoudig was (een probleem dat Duitsland slechts met grote moeite bij de Focke Wulf Fw 190 wist te verhelpen) of men koos voor het gebruik van een lijnmotor. In 1936 werd besloten het geluk te beproeven met een lijnmotor. Hiervoor viel bij Curtiss de keuze op de Allison V-1710 serie.

Als basis werd gekozen voor het ontwerp van de P-36. Het ontwerp werd aangepast voor de betreffende motor. Zo ontstond, aangedreven door een 1150 pk Allison V-1710-11 motor, een toestel waarvan het eerste exemplaar in april 1937 als XP-37 haar eerste vlucht maakte. Met de XP-37 wist men, ondanks vele motorproblemen, een nieuw snelheidsrecord te vestigen van 483 km/u. De USAAC (United States Army Air Corps, zoals de Amerikaanse luchtmacht toen heette) bestelde 13 YP-37 testtoestellen. De eerste YP-37 was klaar in juni 1939. Bij de YP-37 had men gekozen voor een nieuwere versie van de motor, een Allison V-1710-21. Hierdoor was de YP-37 achter de cockpit met 0,635 m verlengd en waren wat arodynamische verbeteringen aangebracht. Het toestel bleek echter onoplosbare problemen te ondervinden in het aandrijfsysteem. Alle YP-37 toestellen zijn uiteindelijk in 1942 uit de USAAC teruggetrokken.

Technische gegevens:

Model: Curtiss YP-37
Taak: testjager
Bemanning: 1
Afmetingen: Spanwijdte: 11,36 m
Vleugeloppervlak: 21,92 m2
Lengte: 10,04 m
Hoogte: 3,37 m
Gewicht: Leeggewicht: 2536 kg
Max. Gewicht: 3030 kg
Prestaties:

Max. snelheid: 547 km/u
Kruissnelheid: 491 km/u
Plafond: 10365 m
Bereik: 917 km

Motor: Een Allison V-1710-21 motor met een vermogen van 1150 pk
Bewapening: Een 7.62 mm en 12,7 mm Browning mitrailleur aan de bovenzijde in de neus
Productie: 13

De problemen werden opgelost door een nieuw testtoestel te bouwen op basis van het 10e P-36A vliegtuigframe met een 1150 pk Allison V-1710-19 motor, het Model 75P. De USAAC gaf hier de registratie XP-40 aan. Het frame werd danig aangepakt en de XP-40 begon voor het eerst iets van het karakteristieke uiterlijk van de latere P-40's te krijgen. Het toestel werd in eerste instantie bewapend met een 12,7 mm en een 7,62 mm machinegeweer, maar dit werd al snel vervangen door twee 12,7 mm machinegeweren aan de bovenzijde in de neus ingebouwd. Onder de vleugels waren rekken aangebracht waarmee in totaal zes 9.1 kg bommen konden worden meegevoerd, wat het vliegtuig een mogelijke jachtbommenwerper maakte.

De XP-40 vloog op 14 oktober 1938 en haalde een teleurstellende topsnelheid van 481 km/u. De aan de bovenzijde van de neus geplaatste, veel te kleine radiator werd verplaatst en geÔntegreerd met de oliekoeler onder de neus. Nu werd het beeld van de P-40 pas echt duidelijk en de snelheid liep op tot 550 km/u.

De XP-40 werd door de USAAC aan een testprogramma onderworpen samen met de Lockheed XP-38, Bell XP-39 en de Republic XP-41 en XP-43. Alhoewel de prestaties minder waren dan die van de andere gaf de goedkopere en snellere productie uiteindelijk de doorslag, alhoewel de anderen ook besteld werden. In maart en april 1939 werden nog enige andere wijzigingen doorgevoerd en met behulp van een Allison V-1710-33(C15) motor wist men de snelheid nog te verhogen naar 587 km/u. Het toestel werd in productie genomen, waarbij het door de USAAC een rol kreeg toebedacht als jager voor lage en middelhoogte en voor kustverdediging.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


XP-37


XP-40

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
19-02-2003
Laatst gewijzigd:
14-03-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.