Onderzeeboten van de O 12-klasse

Inleiding

Inhoudsopgave

De vier onderzeeboten van de O 12-klasse waren een doorontwikkeling van die van de O 9-klasse. Ook deze boten waren ontworpen onder leiding van de Nederlandse ingenieur J.J. van der Struyff . Bij het ontwerpen van de O 12-klasse werd voor het eerst gebruik gemaakt van sleeptankproeven bij het Nederlands Scheepsbouwkundig Proefstation in Wageningen om de vorm van de romp te optimaliseren. Andere verbeteringen waren de toepassing van elektrisch lassen en de versterkingen van de dubbele drukvaste huid en de waterdichte luiken zodat de maximale duikdiepte opgevoerd kon worden tot 80 meter. Ondanks deze verbeteringen ging het ontwerp nog steeds uit van gebruik van de onderzeeboten in kustwateren en ondiepe zeeŽn.

Verder werden de nieuwe onderzeeboten, die in 1931 en 1932 in dienst gesteld werden, voor het eerst volledig uitgerust met 53,3cm torpedolanceerbuizen waarvan vier boegbuizen en ťťn hekbuis. Om de stroomlijn van de boten niet teveel te onderbreken werd in het ontwerp afgezien van een dekkanon. In plaats daarvan werden twee 40mm mitrailleurs geplaatst die in waterdichte compartimenten opgeborgen konden worden.

De O 12-klasse onderzeeboten waren ook de eerste Nederlandse onderzeeboten die beschikten over twee periscopen die elektrisch in- en uitgeschoven konden worden. Een grote tegenvaller van het ontwerp was de slechte stabiliteit van de boten als zij aan de oppervlakte voeren. In de jaren 1936 en 1937 werd dit probleem aangepakt door bij de vier boten de middelste ballasttank te vergroten en het topgewicht te verminderen door de beide 40mm mitrailleurs en ťťn van de airconditioners te verwijderen.

De eerste drie onderzeeboten van de nieuwe klasse werden gebouwd door de Koninklijke Mij. De Schelde in Vlissingen en uitgerust met twee Zwitserse Sulzer dieselmotoren die onder licentie op de Zeeuwse werf gebouwd werden. De O 15 werd gebouwd op de werf van Maatschappij Fijenoord te Rotterdam. Deze werf mocht geen Sulzer motoren onder licentie bouwen en daarom werd deze boot voorzien van twee M.A.N. dieselmotoren die oorspronkelijk van Duitse makelij waren.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


Hr. Ms. O 13 en O 14 in Amsterdam, 1939.
(Bron: P. Kimenai Go2War2)


Hr. Ms. O 11, O 13 en O 15 in Rotterdam, 17 juni 1938.
(Bron: P. Kimenai Go2War2)

Informatie

Artikel door:
Peter Kimenai
Geplaatst op:
31-01-2011
Laatst gewijzigd:
23-03-2014
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.