Britse submarines voor de Nederlandse marine

Inleiding

Inhoudsopgave

Op 24 september 1941 benaderde de Nederlandse marineleiding de British Admiralty met het verzoek om drie nieuwe Britse T-class submarines over te kunnen nemen. De Koninklijke Marine had Hr. Ms. O 8 en Hr. Ms. O 12 verloren doordat die op 14 mei 1940 in Duitse handen vielen. Verder wilde de marine de verouderde Hr. Ms. K VII en de drie boten van de K VIII-klasse afstoten en om de vrijgekomen bemanningen toch hun oorlogstaken te kunnen laten uitvoeren waren nieuwe onderzeeboten nodig. De Royal Navy kon op dat moment de T-klasse onderzeeboten niet missen maar bood de Koninklijke Marine wel twee kleinere, maar ook moderne, U-klasse onderzeeboten aan.

De eerste van deze U-class submarines, de voormalige P 47, werd op 8 oktober 1942 te Holy Loch, Schotland, als Hr. Ms. Dolfyn in Nederlandse dienst gesteld. De voormalige P 66 zou spoedig daarop volgen en zou Haai gedoopt worden, maar de bestelling moest geannuleerd worden omdat het merendeel van de voor deze boot bestemde bemanning om het leven was gekomen. Deze bemanning was in de zomer van 1942 in AustraliŽ samengesteld uit gewezen opvarenden van Hr. Ms. K IX, Hr. Ms. K X en Hr. Ms. K XII, onder commando van luitenant-ter-zee (LTZ) 1 H.C.J. Coumou. In augustus 1942 vertrok het gezelschap met het stoomschip Westernland van de Holland-Amerika Lijn van Sydney naar Groot-BrittanniŽ. In Kaapstad, Zuid-Afrika, moest echter worden gedebarkeerd omdat de Westernland afgekeurd werd als troepentransportschip. Noodgedwongen stapte de Nederlandse onderzeebootbemanning over op het moderne, Britse motorschip Abosso van de Elder Dempster Line. Dit schip zou echter niet in een konvooi naar Groot-BrittanniŽ varen maar als zogenaamde independent. In de avond van 29 oktober 1942, 20 dagen na het vertrek uit Kaapstad, werd de Abosso midden op de Atlantische Oceaan getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot U-575. Van de 33 toekomstige bemanningsleden van de Haai kwamen er 28 om het leven. De P 66 werd door Groot-BrittanniŽ vervolgens in 1944 overgedragen aan de Noorse marine, die het schip in dienst stelde als Ula.

In juni 1943 werd Hr. Ms. O 14 voortijdig buiten dienst gesteld wegens ernstige technische gebreken en op deze wijze kwam een volledige, geoefende onderzeebootbemanning beschikbaar. Voor deze bemanning kreeg de Koninklijke Marine de beschikking over HMS Sturgeon, een Britse S-class submarine. Deze boot werd echter niet aangekocht zoals de Dolfyn, maar in bruikleen ontvangen en op 18 oktober 1943 in Nederlandse dienst gesteld als Hr. Ms. Zeehond. Met deze onderzeeboot zette de bemanning de taak van Hr. Ms. O 14 voort als Asdic-oefenboot.

In 1943 kon alsnog het Nederlandse verzoek om T-klasse onderzeeboten over te nemen gedeeltelijk gehonoreerd worden. In dat jaar kon de Nederlandse marine de in aanbouw zijnde Talent overnemen die op 23 november 1943 in dienst gesteld werd als Hr. Ms. Zwaardvisch. Deze T-class submarine zou in Nederlandse dienst ťťn van de meest succesvolle geallieerde patrouilles tijdens de Tweede Wereldoorlog uitvoeren. Het zou echter nog tot 17 mei 1944 duren voordat de British Admiralty liet weten dat de eveneens in aanbouw zijnde Tarn overgenomen kon worden. Deze T-class submarine werd op 28 maart 1945 in dienst gesteld als Hr. Ms. Tijgerhaai.

Definitielijst

Asdic
Engelse afkorting voor: Allied Submarine Detection Investigation Committee. Door de Britten gebruikt systeem om Duitse onderzeeŽrs op te sporen. ASDIC zond een elektronisch signaal en ving de echo van deze signalen op en zette deze om in geluid, de bekende 'ping'. ASDIC had maar een bereik van 1,5 zeemijl en er was een ervaren luisteraar nodig om een U-boot te onderscheiden van een school vissen.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


Hr. Ms. Zwaardvisch.
(Bron: Valka)


HMS Sturgeon.
(Bron: Naval history)


Hr. Ms. Tijgerhaai.
(Bron: Valka)

Informatie

Artikel door:
Peter Kimenai
Geplaatst op:
14-05-2011
Laatst gewijzigd:
05-11-2012
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.