Laconia-incident

Vooraf

Inhoudsopgave

Op 9 april 1921 liep bij de werf van Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd., te Wallsend-on-Tyne, Oost-Engeland, het nieuwe oceaanlijnschip Laconia van stapel. Dit luxe passagiers- en pakketschip werd gebouwd voor de Cunard Line ter vervanging van de oude Laconia die tijdens de Eerste Wereldoorlog tot zinken was gebracht door een Duitse onderzeeboot. Het 19.695 ton grote en 183 meter lange schip was afgebouwd in januari 1922 en werd Royal Mail Steamer (RMS) Laconia genoemd. Het was het derde Scythia-class schip in een serie van vijf. De schepen van de Cunard Line waren gestationeerd in Liverpool. Vanaf 25 mei van datzelfde jaar ondernam het nieuwe schip haar eerste oceaanreis die haar van Southampton naar New York zou brengen. Geheel volgens de traditie van de Cunard Line maakte de Laconia een wereldreis die in januari 1923 begon en 130 dagen zou duren. Voor vlagvertoon werden tijdens de reis 22 havens aangedaan.

Tot de Tweede Wereldoorlog was RMS Laconia in de vaart als passagiers-, pakket-, vracht- en cruiseschip. Op 4 september 1939 werd de Laconia gevorderd door de British Admiralty en omgebouwd tot de hulpkruiser HMS Laconia. Het schip werd uitgerust met acht 15cm kanonnen tegen oppervlaktedoelen, twee 7,5cm kanonnen van het type High Angle (HA) tegen luchtdoelen en een Asdic-installatie en dieptebomrekken tegen onderzeeboten. Commandant van HMS Laconia werd de in actieve dienst herstelde reservist van de Royal Navy, Captain G.G.P. Hewitt. Na proefvaarten bij het eiland Wight, aan de Zuid-Engelse kust, evacueerde het schip Brits goud naar Portland, Maine in de Verenigde Staten en Halifax, Nova-Scotia in Canada. Deze reis begon op 23 januari 1940. Daarna deed het schip dienst als escorteschip in de Noord-Atlantische wateren. Van januari 1940 tot mei 1940 bij de Halifax Escort Force, van mei 1940 tot april 1941 bij de Bermuda and Halifax Escort Force en van april 1941 tot juni van dat jaar als onderdeel van de North Atlantic Escort Force.

Tijdens de zomer van 1941 lag HMS Laconia in onderhoud in St. John, New Brunswick in Canada. In september van dat jaar keerde het schip terug naar Liverpool en werd voorbestemd om de rest van de oorlog te fungeren als troepentransportschip. Hiervoor werd zij in het Bidston Dock te Birkenhead omgebouwd door de bekende scheepsbouwfirma Cammel Laird & Co. Begin 1942 was het werk voltooid en de Laconia kwam in dienst van het Ministry of War Transport met als gezagvoerder koopvaardijkapitein R. Sharp. De volgende zes maanden transporteerde His Majesty`s transportship Laconia vooral Australische troepen van het Midden Oosten naar AustraliŽ en omgekeerd.

Op 12 augustus 1942 vertrok de Laconia uit Suez, Egypte en voer via Aden in Jemen naar Mombassa in Kenia waar olie werd geladen. De volgende haven was Durban in Zuid-Afrika waar het schip op 28 augustus aankwam. Drie dagen later arriveerde HM Laconia in Kaapstad, Zuid-Afrika. Hier kwamen nog meer passagiers aan boord. Toen de oceaanstomer op 1 september 1942 uit Kaapstad vertrok, met bestemming Groot-BrittanniŽ, waren er 463 Britse bemanningsleden, 286 Britse soldaten en 87 van hun familieleden, 1.793 Italiaanse krijgsgevangenen en 103 Poolse soldaten, die de Italianen moesten bewaken, aan boord. Captain Sharp en zijn 2.731 medeopvarenden hadden geen idee welk lot hen te wachten stond. Zij hadden er ook geen idee van dat de gebeurtenissen die hun lot bepaalden, de wijze waarop de onderzeebootoorlog op de Atlantische Oceaan gevoerd werd drastisch zou veranderen.

Definitielijst

Asdic
Engelse afkorting voor: Allied Submarine Detection Investigation Committee. Door de Britten gebruikt systeem om Duitse onderzeeŽrs op te sporen. ASDIC zond een elektronisch signaal en ving de echo van deze signalen op en zette deze om in geluid, de bekende 'ping'. ASDIC had maar een bereik van 1,5 zeemijl en er was een ervaren luisteraar nodig om een U-boot te onderscheiden van een school vissen.
Eerste Wereldoorlog
Ook wel Grote Oorlog genoemd, conflict dat ontstond na een groei van het nationalisme, militarisme en neo-kolonialisme in Europa en waarbij twee allianties elkaar bestreden gedurende een vier jaar durende strijd, die zich na een turbulent begin, geheel afspeelde in de loopgraven. De strijdende partijen waren Groot-BrittanniŽ, Frankrijk, Rusland aan de ene kant (de Triple Entente), op den duur versterkt door o.a. ItaliŽ en de Verenigde Staten, en Duitsland, Bulgarije, Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse Rijk aan de andere kant (de Centrale Mogendheden of Centralen). De strijd werd gekenmerkt door enorme aantallen slachtoffers en de inzet van vele nieuwe wapens (vlammenwerpers, vliegtuigen, gifgas, tanks). De oorlog eindigde met de onvoorwaardelijke overgave van Duitsland en zijn bondgenoten in 1918.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


RMS Laconia.
(Bron: Shipsnostalgia)


2e klasse salon aan boord van RMS Laconia.
(Bron: Dailymail)


Australische troepen aan boord van HM Laconia, 21 maart 1942.
(Bron: Australian War Memorial)

Informatie

Artikel door:
Peter Kimenai
Geplaatst op:
30-06-2011
Laatst gewijzigd:
01-04-2014
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.