Ju 52/3m, Junkers

Eind jaren twintig was Duitsland op zoek naar een sterker verkeersvliegtuig. Onder de supervisie van ingenieur Ernst Zindel ontwikkelde men bij Junkers een grotere en verbeterde versie van de W 33. In oktober 1930 vond de eerste vlucht plaats van de Junkers Ju 52. Een vliegtuig met ťťn BMW VII motor met een vermogen van 725 pk en aangedreven door een tweebladige houten propeller.
De prestaties waren echter niet veel beter dan de W 33. Er werden vijf volgende prototypes gebouwd, waarbij werd geŽxperimenteerd met verschillende motoren en met wielen en drijvers als onderstel. De prestaties waren niet echt verbeterd en de verkoop niet al te bemoedigend.
Als oplossing werd gekeken naar meer vermogen. Hierdoor ontstond de driemotorige
Ju 52/3m. Deze oplossing werd toegepast vanaf het zevende frame en in april 1931 vond de eerste vlucht plaats, waarbij het toestel werd aangedreven door drie Pratt & Whitney Hornet motoren met een vermogen van 550 pk elk.
De prestaties waren sterk verbeterd. Het eerste verkooptype werd de Ju 52/3m ce, bestemd voor het Zweedse A.B. Aerotransport, de Finse Aero O/Y en de Lufthansa. Deze versie was uitgerust met extra gekoelde motoren. De Ju 53/3m de, met ongekoelde motoren (alleen luchtkoeling) werd gebouwd voor Loyd Aero Boliviano.
In 1933 nam men de Ju 52/3m fe in productie, waar een aantal verbeteringen op waren toegepast. Dit type werd gevolgd door de Ju 52/3m ge. Dit was het eerste massaproductietype en werd aangedreven door drie BMW 132A-1 motoren met elk een vermogen van 660 pk. Dit waren in licentie gebouwde Pratt & Whitney Hornet motoren. Het toestel kon 17 passagiers vervoeren met een maximumsnelheid van 290 km/uur en een maximum gewicht van 10.000 kg.

Het toestel was al een commercieel succes voordat de Luftwaffe opdracht gaf een militaire versie te ontwikkelen. Het toestel zou een geduchte reputatie krijgen. Het toestel werd volop ingezet bij de Spaanse burgeroorlog, de invasies van Polen, Denemarken, Noorwegen, Nederland en BelgiŽ, de Balkan, aan het oostfront en bij de invasie op Kreta. Bij al deze inzet gingen vele toestellen verloren. Vooral bij de inzet in mei 1940 in Nederland. Dit laatste verlies was zo groot dat vele historici dit verlies mede als oorzaak zien van het afblazen van de invasie van Engeland.
De militaire versie was zowel bedoeld als transportvliegtuig en als bommenwerper. De laatste taak kreeg de Ju 52 toebedeeld als tussenoplossing totdat de Dornier 11 bommenwerpers klaar waren.
Bij de aanvang van de Tweede Wereldoorlog in 1939 was het overgrote deel van de Duitse transportvliegtuigen Junkers 52/3m.

Inzet Ju 52/3m.
Bij de invasie van Noorwegen werd dit type volop ingezet. Met een verrassingsaanval wisten Duitse para's en luchtlandingstroepen met behulp van de Junkers de vliegvelden van Sola en Fornebu en de plaats Stavanger al snel te bezetten op 9 april 1940. Door deze landing van Duitse troepen achter de vijandelijke linies, had men al snel bruggenhoofden in handen vanwaar de opbouw kon beginnen.
Het was niet de eerste keer dat luchtlandingstroepen waren ingezet. Alhoewel maar op zeer kleine schaal, had men al kunnen oefenen in september 1939 bij de invasie van Polen.
Echter pas op zeer grote schaal werden de Junkers gebruikt bij de invasie van Nederland en BelgiŽ in mei 1940.Voor deze invasie werden maar liefst ruim 400 toestellen ingezet. Vooral in Nederland werd op grote schaal door de Duitsers gebruik gemaakt van het droppen van para's en het invliegen van luchtlandingstroepen. Alhoewel er successen werden geboekt, waren de luchtlandingen in Nederland zeker niet een volledig succes. De landingen bij Nederlandse vliegvelden werd in de meidagen een fiasco voor de Duitsers, evenals de landingen bij Den Haag. Hierbij gingen meer dan tweehonderd Junkers verloren. Daarnaast werd een groot deel van de Duitse parachutisten en luchtlandingstroepen gevangengenomen en zelfs nog voor de capitulatie afgevoerd naar Engeland. Deze verliezen is Duitsland nooit meer te boven gekomen. Goed getrainde troepen en belangrijke vliegtuigen waren verloren en men zou jaren nodig hebben dit te vervangen.
De Junkers zijn op nagenoeg alle fronten wel als transportvliegtuig ingezet. Vooral bij de slag om Stalingrad hebben ze zich nog onderscheiden door de afgesneden troepen te trachten van voorraden te voorzien. De laatste keer dat de Junker 52/3m grootschalig bij luchtlandingen is ingezet, is in april en mei 1941 geweest bij operatie Merkur, de invasie van Kreta. Hier werden maar liefst 500 bijeengeschraapte Ju 52's ingezet.

Junkers 52/3m ge.
Het toestel werd uitgerust met drie cellen voor 1500 kg bommen in de romp en werd beschermd door twee 7,92 mm MG 15 mitrailleurs. Eťn mitrailleur werd op de rug aangebracht in een opening, de andere in een uitschuifbare gondel onder de buik, tussen de wielen.
De drie bomcellen konden ieder twee 250 kg SC-250 bommen of tien 50 kg SC-50 bommen bevatten.

Junkers Ju 52/3m g3e.
In 1935 werd een verbeterde versie van de ge geÔntroduceerd, met een modernere radio-installatie, verbeterd bommenwerpsysteem, drie BMW 132A-2 motoren met een vermogen van 725 pk en meer brandstofcapaciteit. Dit type is het eerste dat werd ingezet bij de Spaanse Burgeroorlog. Twintig toestellen werden geleverd aan de Spaanse Nationalisten, die er sterke staaltjes mee uithaalden. Binnen zeer korte tijd wist men meer dan tienduizend manschappen over te vliegen vanuit Marokko naar het Spaanse vasteland. De toestellen kregen in november 1936 versterking via het Duitse Condor Legion, dat aan de Nationalistische zijde streed in de oorlog. De toestellen werden rond die tijd ook volop als bommenwerper ingezet.

Technische gegevens:

Type: Junkers Ju 52/3m g3e
Gebruik transportvliegtuig/bommenwerper
Bemanning: 4
Afmetingen: Spanwijdte: 29,25 m
Vleugeloppervlak: 110,50 m2
Lengte: 18,90 m
Hoogte: 4,50 m
Leeggewicht: 6729 kg
Prestaties: Max. Gewicht: 10500 kg
Max. snelheid: 277 km/u
Kruissnelheid: 210 km/u
Plafond: 5900 m
Bereik: 1130 km
Motor: drie BMW 132A-2 motoren met een vermogen van 725 pk
Bewapening: twee 7,92 mm MG 15 mitrailleurs
Productie: 4845 (totaal aantal Ju 52/3m)

Junkers Ju 52/3m g4e.
Vanaf 1936 werd dit type het meest gebruikte in het Condor Legion. In totaal zouden er 55 Junker 52's in Spanje worden ingezet.
Er waren diverse verbeteringen aangebracht, zoals een staartwiel in plaats van het gangbare sleetje. De g3e en de g4e werden geproduceerd door Junkers, Weser en ATG.
Vanaf 1937 werd de Junkers uit haar bommenwerperrol teruggetrokken en werd hij ingezet als bommenwerpertrainer, transportvliegtuig en luchtlandingondersteuner voor transport van luchtlandingstroepen en para's. Tevens werd dit type ingezet als sleepvliegtuig voor de DFS 230 aanvalszweefvliegtuigen.
Een aantal toestellen werd in 1940 gereviseerd tot mijnenbestrijder. Uitgerust met een Dural-ring werd de Ju 52/3m g4e (MS) ingezet voor het vernietigen van magnetische mijnen.
Deze MS (Minen Such) modificatie werd later ook toegepast bij de g5e, g6e, g7e en g8e.
Twaalf toestellen werden omgebouwd voor konvooidiensten tussen ItaliŽ en Noord-Afrika. Deze Geleiteschutzflugzeuge kregen naast de standaardbewapening drie extra 7,92 mm mitrailleurs, ťťn in de buik en twee aangebracht in de romp aan de zijkant, en een 20 mm MG 151/20 in een koepeltje boven op de cockpit.

Junkers Ju 52/3m g5e.
De g5e was een verbeterde versie, welke door Junkers en ATG werden gebouwd. Verbeteringen waren aangebracht aan de radio installatie en het ontijssysteem. Dit type kon naar wens worden uitgerust met wielen, drijvers of ski's en had de mogelijkheid twee extra 7,92 mm mitrailleurs mee te dragen aan de zijkant direct achter de cabine. Dit type kreeg verbeterde BMW 132T-2 motoren.

Technische kenmerken:
Type: Junkers Ju 52/3m g5e
Gebruik: transportvliegtuig
Motor: drie BMW 132T-2 motoren met een vermogen van 830 pk
Max. Gewicht: 10500 kg landversie en 11000 kg drijverversie.

Junkers Ju 52/3m g6e.
Parallel aan de g5e, werd de g6e geproduceerd. Dit was alleen een landversie met een eenvoudiger radio-installatie.

Junkers Ju 52/3m g7e.
De g7e werd ontwikkeld uit de g5e en was uitgerust met een automatische piloot, een grotere laadklep aan stuurboordzijde en de mogelijkheid voor een 7,92 mm mitrailleur op de cockpit.

Type: Junkers Ju 52/3m g7e
Gebruik transportvliegtuig
Bemanning: drie en 18 soldaten
Afmetingen: Spanwijdte: 29,21 m
Vleugeloppervlak: 110,50 m2
Lengte: 18,90 m
Hoogte: 4,52 m
Leeggewicht: kg
Max. Gewicht: 10500 kg landversie en 11030 kg drijverversie.
Prestaties: Max. snelheid: 286 km/u
Kruissnelheid: 257 km/u
Plafond: 5500 m
Bereik: 1500 km
Motor: drie BMW 132T-2 motoren met een vermogen van 830 pk
Bewapening: een 13 mm MG 131 of een 7,92 mm MG 15 op de rug en drie 7,92 mm MG 15 mitrailleurs rond de cabine
Productie: 4845 (totaal aantal Ju 52/3m)

Junkers Ju 52/3m g8e.
Deze werd ontwikkeld uit de g7e en had tevens een laadluik boven op de romp. De motoren waren drie BMW 132T-2, welke later werden vervangen door de BMW 132Z. De rugmitrailleur werd vervangen door een 13 mm MG 131 mitrailleur. Voor dit type werden zeven Standardbausštze ontwikkeld:
K: Kistentransporter
F: Fallschirmjšger- und Luftlandetransporter
H: HŲrsaalflugzeug (lesvliegtuig)
N: Nachschultransporter
R: Reiseflugzeug
S: Sanitštsflugzeug (ambulance)
St: Staffeltrup transporter

Junkers Ju 52/3m g9e.
Vanaf 1942 werd de g8e vervangen door de g9e. Dit type had standaard een zweefvliegtuig sleep-inrichting en een versterkt landingsgestel. Het toestel was gebaseerd op de g4e en speciaal uitgerust voor dienst in Noord-Afrika.

Technische kenmerken:
Type: Junkers Ju 52/3m g9e
Gebruik: transportvliegtuig
Motor: drie BMW 132Z motoren

Junkers Ju 52/3m g10e.
Dit type was hetzelfde als de g9e, maar dan uitgerust met drijvers of ski's.

Junkers Ju 52/3m g11e.
Was gelijk aan de g10e, maar met verbeterd ontijssysteem.

Junkers Ju 52/3m g12e.
Deze was gelijk aan de g9e, maar dan uitgerust met drie BMW 132L motoren met een vermogen van 800 pk.
Van de Junkers Ju 52/3m g13e is niets bekend.

Junkers Ju 52/3m g14e.
Dit was de laatste Ju 52 variant, voor het stoppen van de productie in het midden van 1944.
Het toestel kreeg extra bepantsering voor de piloot en was uitgerust met een 13 mm MG 131 mitrailleur op de rug en drie 7,92 mm MG 15 mitrailleurs rond de cabine.

Definitielijst

capitulatie
Overeenkomst tussen strijdende partijen met betrekking tot de overgave van een land of leger.
Fallschirmjšger
Duitse parachutisten van de Luftwaffe.
invasie
Gewapende inval.
Luftwaffe
Duitse luchtmacht.
mitrailleur
Machinegeweer, een automatisch, zwaar snelvuurwapen.
operatie Merkur
Codenaam voor de Duitse verovering van Kreta, van 20 mei tot en met 1 juni 1941.

Bronnen

- David D., The Complete Encyclopedia Of World Aircraft, Brown Packaging Books Ltd., London, 1997
- Gunston B. ea., Hitler's Luftwaffe, Salamander Books Ltd., London, 1977
- Gunston B. ea., Jane's Fighting Aircraft of World War II, Random House Group Ltd, 2001
- Wilson S., Aircraft of WWII, Airospace Publications Pty Ltd, Australia, 1998
- Wings, Midway to Hiroshima, CD-Rom, Discovery/Maris multimedia, 1995

Afbeeldingen


Ju 52/3m g3e Spaanse Burgeroorlog


Ju 52/3m g5e


Ju 52/3m g10e

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
24-02-2003
Laatst gewijzigd:
26-06-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.