S.IV, Fokker

Voordat de S.IX haar intrede deed bij de LVA was de S.IV het standaard lestoestel. Dit verouderde vliegtuig had eigenlijk al vervangen moeten zijn, maar ten tijde van de Duitse inval waren er nog zeker 14 in dienst.

De eerste toestellen waren in 1924 aangeschaft en werd in die jaren het trainingstoestel voor aankomende piloten. Van de 31 gebouwde toestellen gingen er 30 naar de LVA en ťťn (de FS-58) naar de LA/KNIL. De LVA toestellen werden ingeschreven onder de nummers 99 t/m 128.

De overgebleven 14 toestellen waren in 1940 ingedeeld samen met de S.IX en in Vlissingen, bij de Elementaire Vliegschool. De 11 vliegwaardige toestellen vertrokken op 14 mei met de S.IX en naar Frankrijk. Na veel omzwervingen en achterlating van de toestellen kwam een groot deel van de vliegschool in Groot-BrittanniŽ terecht alwaar men de basis ging vormen van de Nederlandse Squadrons in de RAF.

Technische gegevens:

Model: Fokker S.IV
Taak: Lestoestel
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 11,70 m
Lengte: 8,50 m
Gewicht: Startgewicht: 1020 kg
Prestaties: Max. snelheid: 150 km/u
Motor: Armstrong Siddeley Mongoose
Bewapening: Geen
Productie: 31 waarvan 30 naar de LVA

Definitielijst

KNIL
Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger (1830-1950) Benaming van het Nederlandse leger in IndonesiŽ.

Bronnen

- Wesselink T en T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, Unieboek B.V., Bussum, 1982

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
24-02-2003
Laatst gewijzigd:
21-11-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.