Amerikaanse slagschepen van de Colorado-klasse

Inleiding

Inhoudsopgave

Het ontwerp van de vier slagschepen van de Colorado-klasse was gebaseerd op dat van de voorgaande Tennessee-klasse. In feite werden er maar drie grote verbeteringen doorgevoerd bij de nieuwe slagschepen ten opzichte van USS Tennessee en USS California. Ten eerste werden USS Colorado, USS Maryland, de Washington en USS West Virginia uitgerust met acht 41cm 45-kaliber kanonnen in plaats van twaalf 35,5cm 50-kaliber kanonnen. Dit werd gedaan omdat de Japanse slagschepen van de Nagato-klasse eveneens uitgerust waren met 41cm kanonnen. Het tweede belangrijke verschil met de Tennessee-klasse werd de onderwaterbescherming tegen torpedo`s. Deze bestond uit vijf lagen waarvan de buitenste leeg was, de drie volgende lagen gevuld waren met olie en water en de binnenste laag weer leeg was. Op deze wijze moest de kracht van een exploderende torpedo geabsorbeerd worden door de verschillende lagen. Als laatste innovatie werden de acht Babcock & Wilcox of Bureau Express ketels per vier aan stuurboord en bakboord van de turbo-elektrische machine-installatie geplaatst in plaats van bij elkaar in ťťn enkele ketelruimte. Hierdoor werd de kans verkleind dat het schip stil kwam te liggen door een enkele ongelukkige treffer in die ketelruimte.

Tijdens de afbouw van de vier slagschepen van de Colorado-klasse werd, op 6 februari 1922, het Vlootverdrag van Washington ondertekend. De maritieme grootheden Japan, ItaliŽ, Frankrijk, de Verenigde Staten en Groot BrittanniŽ waren overeengekomen om de wapenwedloop op maritiem gebied een halt toe te roepen. Eťn van de afspraken van het verdrag was dat het totale tonnage aan slagschepen en slagkruisers van de Verenigde Staten niet groter dan 525.000 ton mocht zijn. Bovendien mochten de komende tien jaar geen nieuwe slagschepen meer op stapel gezet worden en mochten oudere slagschepen pas vervangen worden als zij ouder waren dan twintig jaar. De totale tonnagebeperking betekende dat er ťťn van de vier nieuwe Colorado-klasse slagschepen af moest vallen. De keuze viel op de Washington omdat dit schip het minst ver voltooid was op de werf in New Jersey. Op 8 februari 1922 werd de bouw van de Washington stilgelegd.

De drie overige slagschepen van de Colorado-klasse behoorden tot de zogenaamde Standard-type battleships. Dit was een productielijn van in totaal twaalf slagschepen verdeeld over vijf klassen. Het concept werd ingevoerd zodat de slagschepen samen een slaglinie konden vormen. Bij het principe hoorden een groot schietbereik van de primaire kanonnen, een betrekkelijk lage maximale snelheid om de actieradius te vergroten, een compacte tactische radius van 650 meter en een goede schadebeperking door het gebruik van waterdichte schotten, verstevigde spanten en brandbestrijdingsmiddelen. De andere klassen Standard-type battleships waren de Nevada-klasse, Pennsylvania-klasse, New Mexico-klasse en Tennessee-klasse slagschepen.

Plannen om de Colorado- en de Tennessee-klasse slagschepen te moderniseren in 1931 en 1933 werden afgewezen in verband met de hoge kosten. In 1937 werden nieuwe plannen ingediend door het Bureau of Construction and Repair van de Amerikaanse marine om de zogenaamde "Big Five" gedeeltelijk te moderniseren. Eventuele moderniseringen van oudere slagschepen zou echter ten koste gaan van het beschikbare budget voor de bouw van nieuwe slagschepen zodat wederom werd beslist de "Big Five" niet aan te passen aan de moderne eisen.

Tijdens de Japanse aanval op Pearl Harbor, 7 december 1941, lagen USS Maryland en USS West Virginia afgemeerd in Battleship Row. De Maryland lag aan de binnenzijde van USS Oklahoma en werd daardoor slechts door twee bommen getroffen. Op 26 februari 1942 was het slagschip al weer gereed voor de strijd. De West Virginia lag echter aan de buitenzijde afgemeerd langs USS Tennessee. Het slagschip werd door zeven torpedo`s en twee bommen getroffen en zonk hevig brandend in de ondiepe haven. Op 17 mei 1942 werd het slagschip gelicht en tijdelijk gerepareerd. Bijna een jaar later kon het slagschip op eigen kracht naar de Puget Sound Naval Shipyard in Bremerton, Washington, varen om volledig herbouwd te worden. USS Colorado lag op 7 december 1941 op de marinewerf in Bremerton in groot onderhoud en ontliep zo de Japanse aanval op Pearl Harbor. In 1947 werden de drie Colorado-klasse slagschepen opgenomen in de reservevloot. In 1959 werd besloten een groot aantal oudere slagschepen af te stoten omdat de zogenaamde mottenballenvloot te duur was en omdat de oudere slagschepen waarschijnlijk niet meer in de vaart genomen zouden worden. De slagschepen werden voor sloop verkocht.

Definitielijst

kaliber
De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ◊15 cm lang.
slagschip
Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.
torpedo
Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.
Vlootverdrag van Washington
Een op 6 februari 1922, door de Verenigde Staten, Groot-BrittanniŽ, Japan, Frankrijk en ItaliŽ, ondertekend verdrag waarin de landen elkaar beperkingen oplegden betreffende het aantal, grootte en bewapening van de belangrijkste typen oorlogsschepen om een nieuwe wapenwedloop te voorkomen.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


USS Maryland op 15 augustus 1945 in de Puget Sound.
(Bron: Navsource)


USS Colorado in New York, 1932.
(Bron: Wikipedia)


De Puget Sound Naval Shipyard in juli 1941, in het midden USS Colorado.
(Bron: Navsource)


USS West Virginia hevig brandend tijdens de Japanse aanval op Pearl Harbor, op de achtergrond USS Tennessee.
(Bron: Wikipedia)

Informatie

Artikel door:
Peter Kimenai
Geplaatst op:
16-04-2012
Laatst gewijzigd:
04-05-2013
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.