He 59, Heinkel

De Heinkel He 59 was een dubbeldekker torpedobommenwerper/verkenner, die in het geheim in 1930 is ontworpen. Het ontwerp werd gepresenteerd als een transportvliegtuig voor de burgerluchtvaart. Het toestel moest zowel als landvliegtuig en als watervliegtuig kunnen worden ingezet.
Er werden twee prototypen gebouwd, een watervliegtuig en een landvliegtuig.
De romp was opgebouwd uit een met linnen overtrokken stalen frame, terwijl de vleugels een houten frame bezaten dat eveneens met linnen was overtrokken. Het watervliegtuig was uitgerust met twee geheel houten drijvers. Het tweede prototype, de landversie, koos als eerste het luchtruim in september 1931. De He59A, zoals het type werd aangeduid had een vast onderstel en brandstoftanks in de romp. Het andere prototype werd aangeduid met He 59B en had de brandstoftanks in de drijvers.
De landversie beviel niet echt en de ontwerpers gingen zich concentreren op het watervliegtuig.

He 59B:
Na enkele aanpassingen, waaronder het aanbrengen van een open geschutsopstelling in de neus en een glazen koepel voor de bommenrichter, werden de eerste toestellen van de
He 59B-1 serie geleverd aan de Deutsche Verkehrfliegerschule in de zomer van 1934. Dit was de dekmantel van een trainingseenheid voor toekomstige Luftwaffe-watervliegtuigpiloten.
De eerste 14 toestellen weren afgeleverd door Heinkel zelf, waarna de productie overging naar de fabriek van Arado. Al snel werden er verbeteringen aangebracht in het ontwerp, waardoor de He 59B-2, uitgerust met verbeterde apparatuur, en de He 59B-3 ontstonden.
Deze laatste was een verkenner voor de lange afstand, met extra brandstoftanks en bewapend met alleen twee mitrailleurs.
De eerste eenheden die werden uitgerust met de He 59B in 1936 waren de 3./Kustenfliegergruppe 106 en de 3./Kustenfliegergruppe 506.
De eerste keer dat de toestellen in actie komen is tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Aan het beruchte Duitse Condor Legion was de Seeaufklšrungsstaffel AS/88 toegevoegd, welke was uitgerust met de He 59B-2. Enkele van deze toestellen waren uitgerust met een 20 mm MG FF kanon in de neusopstelling in plaats van het gangbare MG 15 machinegeweer.
Wanneer begin 1938 Arado stopt met de productie, zijn er 140 toestellen gebouwd en 4 Staffeln (Eenheden) met dit type uitgerust.

Technische gegevens:

Type: Heinkel He 59B-2
Gebruik Torpedobommenwerper/Verkenner
Bemanning: 4
Afmetingen: Spanwijdte: 23,70 m
Vleugeloppervlak: 153,20 m2
Lengte: 17,40 m
Hoogte: 7,10 m
Prestaties: Max. snelheid: 230 km/u
Kruissnelheid: 185 km/u
Plafond: 3500 m
Bereik: 1530 km met extra brandstoftanks en 940 km zonder.
Motor: twee BMW VI 6,00 ZU motoren met een vermogen van 660 pk elk.
Bewapening: max. 1000 kg aan bommen of torpedo's en drie 7,92 mm MG 15 mitrailleurs in beweegbare posities in neus, rug en buik
Productie: onbekend uit een totaal van 140

He 59C:
In 1938 was het toestel duidelijk verouderd en begon men met de ombouw van alle exemplaren tot trainers en reddingsvliegtuigen. De meeste He 59B's werden omgebouwd tot He 59C-1,
dit was een ongewapende trainingsversie, en de He 59C-2, uitgerust met rubberboten, medische apparatuur en een ladder.
Het is vooral deze versie geweest die aan het begin van de Tweede Wereldoorlog nog een grote rol heeft gespeeld. Alhoewel de toestellen in dienst waren voor redding, verkenning en trainingsdoeleinden, hebben ze een grote rol gespeeld in het ver achter de vijandelijke linies brengen van speciale overvaleenheden bij de invasie van Noorwegen en Nederland en het leggen van mijnen langs de Engelse kust.
Bij de invasie van Noorwegen, Operatie WeserŁbung, werden 22 He 59C en D toestellen ingezet voor het afzetten van troepen tijdens de eerste uren van de invasie.
Op 10 mei 1940 landden 12 He 59C's en D's van de Staffel Schwilden met een speciale overvaleenheid van 60 man op de Nieuwe Maas, midden in Rotterdam met als doel de bruggen aldaar onbeschadigd in handen te krijgen.

Technische gegevens:

Type: Heinkel He 59C-2
Gebruik Reddingsvliegtuig
Bemanning: 4
Afmetingen: Spanwijdte: 23,70 m
Vleugeloppervlak: 153,20 m2
Lengte: 17,40 m
Hoogte: 7,10 m
Prestaties: Leeggewicht: 6215 kg
Max. Gewicht: 9000 kg
Max. snelheid: 230 km/u
Kruissnelheid: 185 km/u
Plafond: 3500 m
Bereik: 775 km
Motor: twee BMW VI 6,00 ZU motoren met een vermogen van 660 pk elk.
Bewapening: geen
Productie: onbekend uit een totaal van 140

He 59D:
Om de toestellen tot ťťn type om te bouwen voor multifunctionele inzet, werden de toestellen verbouwd tot He 59D-1. De neussectie was hierbij volledig gereviseerd, waarbij het bommenrichterglas verdween en er voor de cockpit een navigatiecockpit werd ingebouwd.
Vier He 95D toestellen zijn aan Finland uitgeleend geweest en hebben daar tussen 1943 en 1944 dienst gedaan.

He 59E:
Een aantal toestellen werd omgebouwd voor speciale trainingsdoeleinden. De He59E-1 werd een speciale torpedobommenwerpertrainer en de He 59E-2 een fotoverkennertrainer.

He 59N:
Speciaal voor navigatietraining werd een aantal exemplaren verbouwd tot He 59N.

De He 59 is een toestel dat in alle landen waar het Duitse leger zich bevond en water was, is ingezet. Sommige eenheden waren alleen maar met dit type uitgerust, terwijl andere eenheden er ťťn of enkele met speciale doeleinden hadden.
De meeste toestellen werden vanaf 1941 vervangen door Do 18 en Do 24 vliegboten. In 1943 ging de laatste uit operationele dienst. De laatste trainerversie werd in 1944 buiten gebruik gesteld.

Definitielijst

invasie
Gewapende inval.
kanon
ook bekend als Kanone (Du) en Gun (En). Wordt vaak gebruikt om allerlei geschut aan te duiden. Eigenlijk slaat de term op vlakbaan geschut. Wordt gekenmerkt door een langere loop en grotere dracht.
Luftwaffe
Duitse luchtmacht.
torpedo
Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

Bronnen

- David D., The Complete Encyclopedia Of World Aircraft, Brown Packaging Books Ltd., London, 1997
- Gunston B. ea., Hitler's Luftwaffe, Salamander Books Ltd., London, 1977
- Gunston B. ea., Jane's Fighting Aircraft of World War II, Random House Group Ltd, 2001
- Wilson S., Aircraft of WWII, Airospace Publications Pty Ltd, Australia, 1998
- Wings, Midway to Hiroshima, CD-Rom, Discovery/Maris multimedia, 1995

Afbeeldingen


Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
25-02-2003
Laatst gewijzigd:
12-05-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.