Singapore, Short

Inleiding
Alhoewel ook binnen de wereld van de grote vliegboten de enkeldekkers (Short Sunderland, Consolidated Catalina, Dornier Do 24) in de meerderheid waren, waren nog vele dubbeldekkers in dienst van de diverse luchtmachten. Eťn van de grotere onder de dubbeldek vliegboten was de Short Singapore van de RAF. Vliegtuigen die bij de RAF nog tot in 1941 en in de Nieuw Zeelandse luchtmacht tot 1943 dienst deden.

Ontwikkeling
Met de ontwikkeling van de Short S.5 Singapore Mk I in 1926 werd door Short de komst aangeduid van een grote vliegboot. Een team onder leiding van A.Gouge en C.P. Lipscombe ontwikkelde in die tijd een tweemotorige vliegboot met een enkel staartvlak. Verder dan een prototype bracht men het echter niet.

De prestaties bleken onvoldoende voor praktisch nut en men ontwikkelde uit dit type de S.12 Singapore Mk II, met vier motoren (duw/trek combinatie in twee gondels) en een staart met drie kielvlakken.
De ontwikkeling van de Mk II begon in 1930 maar leidde niet tot produktie of een prototype.
Het ontwerp was echter veelbelovend genoeg en men begon in 1934 met de ontwikkeling van een verbetering, de S.19 Singapore Mk III.

Singapore Mk III
De Singapore Mk III voldeed uiteindelijk aan de specificaties R3/33 welke het luchtvaartministerie in 1933 had uitgevaardigd.
Het luchtvaartministerie was voldoende onder de indruk van het ontwerp om vier produktiemodellen aan te vragen. Het eerste toestel koos in juli 1934 het luchtruim. De overige volgden kort daarna.

Het was een volledig metalen toestel, waarbij alleen de bewegende vliegoppervlakken (zoals de hoogteroeren) met linnen waren bekleed. Hiermee was de SIngapore de eerste geheel metalen Britse vliegboot. De romp viel ruwweg in vijf delen te verdelen, een gesloten cockpitdeel en drie open geschutsposities. De geschutsposities waren aangebracht in de neus, de rug en de staart van het vliegtuig. Alhoewel er andere motoren werden gebruikt dan bij de Singapore Mk II, werd hetzelfde principe toegepast. Vier motoren werden in twee gondels aangebracht, waarbij twee motoren duwkracht leverden en de twee andere trekkracht.

Alle vier de toestellen werden zorgvuldig uitgetest en op basis van de resultaten werd volgens specificatie R14/34 een produktieorder geplaatst. De Singapore zou vanaf dat moment de standaard RAF maritieme verkenner in die tijd worden.
Bij aanvang van de produktie, werden de vier eerste toestellen vrijgegeven aan RAF Coastal Command Squadrons voor operationele training.

Het eerste serieproduktietoestel vloog in maart 1935 en een maand later werden de eerste toestellen te Pembroke afgeleverd aan Squadron No 230. Andere squadrons die werden uitgerust met de Singapore III waren No's 203, 205, 209 en 210.
De produktie eindigde in juni 1937 met de aflevering van het 37e exemplaar.

Technische gegevens:

Model: Short S.19 Singapore Mk III
Taak: Maritiem Verkenner
Bemanning: 6
Afmetingen: Spanwijdte: 27,43 m
Vleugeloppervlak: 170,38 m2
Lengte: 23,16 m
Hoogte: 7,19 m
Gewicht: Leeggewicht: 8355 kg
Max. Gewicht: 12475 kg
Prestaties: Max. snelheid: 233 km/u
Kruissnelheid: 169 km/u
Plafond: 4572 m
Bereik: 1609 km
Motor: Twee Rolls-Royce Kestrel VIII (trekkracht) en twee Rolls-Royce Kestrel IX (duwkracht) motoren, alle met een vermogen van 560 pk
Bewapening: Drie 7,7 mm Lewis machinegeweren in open boeg-, rug- en staartpositie en maximaal 907 kg bommenlast
Productie: 37

Inzet
Bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog waren nog 19 Singapores in operationele dienst en wel bij Squadron No 203 en No 205.
De toestellen van No 203 werden in maart 1940 vervangen door Britsol Blenheim bommenwerpers.
Tot oktober 1941 bleef No 205 Squadron opereren met de Singapore, totdat deze werden vervangen door Consolidated Catalina vliegboten.
De vier overgebleven Singapore's van No 205 Squadron (S.823, S.827, S.828 en S.829), werden overgedragen aan de Nieuw Zeelandse luchtmacht (als K6912, K6916, K6917 en K6918). Hier werden ze in 1942 en 1943 vervangen door Catalina vliegboten.

Bronnen

- David D., The Complete Encyclopedia Of World Aircraft, Brown Packaging Books Ltd., London, 1997
- Gunston B. ea., Jane's Fighting Aircraft of World War II, Random House Group Ltd, 2001
- Wings, Midway to Hiroshima, CD-Rom, Discovery/Maris multimedia, 1995

Afbeeldingen



Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
25-02-2003
Laatst gewijzigd:
14-12-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.