Amerikaanse slagschepen van de Iowa-klasse

Inleiding

Inhoudsopgave

De Amerikaanse slagschepen van de Iowa-klasse, USS Iowa, USS New Jersey, USS Missouri en USS Wisconsin, waren de opvolgers van de South Dakota-klasse en de laatste klasse slagschepen die voor de US Navy gebouwd werd. Het ontwerp kwam voort uit de wens van de Amerikaanse marine om een snelle klasse slagschepen te bouwen met een standaard waterverplaatsing van 45.000 ton. De interesse voor deze specifieke waterverplaatsing werd in 1937 aangewakkerd door de mogelijkheid dat Japan de afspraken van het Tweede Vlootverdrag van Londen, dat op 25 maart 1936 ondertekend werd door de maritieme grootheden, Groot BrittanniŽ, de Verenigde Staten, Japan, Frankrijk en ItaliŽ, niet na zou komen. In het verdrag zat een clausule die bepaalde dat als ťťn van de aangesloten landen de maximale waterverplaatsing van nieuwe slagschepen van 35.000 ton niet zou respecteren, deze opgeschroefd zou worden tot 45.000 ton. Deze extra 10.000 ton hadden de Amerikaanse ontwerpers nodig om een snellere versie van de South Dakota-klasse te bouwen.

Zowel de slagschepen van de South Dakota-klasse als die van de voorgaande North Carolina-klasse konden, door de beperkingen van de vlootverdragen van Washington en Londen, geen grotere maximale snelheid hebben dan 27 knopen zonder concessies te doen aan de bepantsering of de bewapening. In januari 1938 gaf Japan aan, de beperking van 35.000 ton uit het Tweede Vlootverdrag van Londen niet te respecteren en kreeg het Bureau of Construction and Repair eindelijk de gelegenheid om te gaan experimenteren met ontwerpen van slagschepen die een maximale snelheid zouden krijgen van 33 knopen.

De verschillende ontwerpen kwamen voort uit de mogelijke toepassing van verschillende primaire bewapening. Eťn ontwerp ging uit van een slagschip met vier 41cm 45-kaliber drieling torens in plaats van de drie drielingtorens toegepast bij de slagschepen van de South Dakota-klasse en North Carolina-klasse. Hierbij zou de bepantsering echter dunner moeten worden om aan de toegestane standaard waterverplaatsing te voldoen. Het ontwerp met drie drielingtorens met 46cm kanonnen zou hetzelfde nadelige gevolg hebben. Een volgend ontwerp ging uit van vier dubbelopstellingen van 41cm kanonnen, maar dan zouden de schepen een kanon inleveren ten opzichte van de voorgaande klassen. In het definitieve ontwerp werd daarom gekozen voor drie drielingtorens met 41cm kanonnen, maar dan met een kaliber van 50. Dit maakte de lopen van de kanonnen bijna een meter langer en gaf de afgevuurde granaten een hogere snelheid, een bereik van 40 kilometer en betere pantser doorborende eigenschappen mee.

In mei 1938 had het United States Congress een wet goedgekeurd waarin stond dat de Amerikaanse marine twintig procent groter zou moeten worden in verband met de steeds groter wordende oorlogsdreiging. Hierdoor ontstond de financiŽle ruimte om zes Iowa-klasse slagschepen te bestellen in de budgetjaren 1939, 1940 en 1941. Eind 1938 was het Bureau of Construction and Repair zover dat zij een definitief ontwerp kon opleveren. Op 1 juli 1939 werden de eerste twee Iowa-klasse slagschepen, de Iowa en de New Jersey besteld. Op 12 juni 1940 volgden de Missouri en de Wisconsin en op 9 september van datzelfde jaar de Kentucky en de Illinois. Deze laatste twee slagschepen zouden nooit afgebouwd worden omdat tijdens de bouw de Tweede Wereldoorlog ten einde kwam. De Kentucky en de Illinois kregen daarom ook nooit de status United States Ship (USS).

Werk aan de Kentucky werd in augustus 1945 stilgelegd en er werd gesproken over een ombouw tot vliegdekschip en later tot geleidewapen slagschip. De bouw werd op 17 augustus 1948 hervat en ging in een langzaam tempo door tot 20 januari 1950, de dag dat het schip van de helling gleed. In 1956 werd de boeg van de Kentucky gebruikt om de voorsteven van zusterschip Wisconsin te vervangen, die beschadigd was na een aanvaring. Op 9 juni 1959 werd het incomplete casco voor sloop verkocht aan de Boston Metals Company te Baltimore, Maryland. De bouw van de Illinois werd stilgelegd op 11 augustus 1945. Het casco, dat voor tweeŽntwintig procent compleet was, bleef tot 1958 op de helling van de Philadelphia Naval Shipyard liggen totdat het uiteindelijk gesloopt werd.

De overige vier Iowa-klasse slagschepen zouden in vier oorlogen een rol spelen en waren jarenlang de enige slagschepen ter wereld die nog in actieve dienst waren. De vier schepen werden in de jaren `80 intensief gemoderniseerd en bleven tot begin jaren `90 in dienst. Alle Iowa-klasse schepen zijn bewaard gebleven en worden in stand gehouden als museumschepen, wat een unicum genoemd mag worden. Geen enkele andere klasse kapitale oorlogsschepen uit de Tweede Wereldoorlog is in zijn geheel geconserveerd en voor het publiek opengesteld.

Definitielijst

kaliber
De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ◊15 cm lang.
kanon
ook bekend als Kanone (Du) en Gun (En). Wordt vaak gebruikt om allerlei geschut aan te duiden. Eigenlijk slaat de term op vlakbaan geschut. Wordt gekenmerkt door een langere loop en grotere dracht.
slagschip
Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


USS Missouri in actie in 1945.
(Bron: World War 2 Database)


USS Wisconsin in Koreaanse wateren in 1952.
(Bron: Courtesy of Michael W. Pocock)


De Kentucky voor sloop op weg naar Boston Metals te Baltimore, 31 oktober 1958.
(Bron: Courtesy of Michael W. Pocock)


USS New Jersey op weg naar Vietnam, 11 september 1968.
(Bron: Wikipedia)


USS Iowa vuurt een salvo af met alle 41cm kanonnen, 1 juli 1984.
(Bron: Wikipedia)

Informatie

Artikel door:
Peter Kimenai
Geplaatst op:
01-03-2013
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.