Amerikaanse slagkruisers van de Alaska-klasse

Inleiding

Inhoudsopgave

Het idee van de US Navy om slagkruisers te bouwen kwam begin jaren `30 voort als antwoord op de Duitse Schwere Kreuzer van de Deutschland-klasse. De Deutschland, in 1940 omgedoopt in LŁtzow, Admiral Graf Spee en Admiral Scheer werden door een Britse journalist vestzakslagschepen genoemd, maar de Kriegsmarine sprak over Panzerschiffe en classificeerde de drie schepen later als zware kruisers. Met een standaard waterverplaatsing van 12.000 ton, een maximale snelheid van 28 knopen en een primaire bewapening van zes 28cm kanonnen waren de schepen van de Deutschland-klasse dat ook. Het Bureau of Construction and Repair kwam echter voorlopig nog niet tot ontwerpen in die richting.

Eind jaren `30 vermoedde de Amerikaanse inlichtingendienst dat de Japanners van plan waren super kruisers te bouwen, die de Amerikaanse zware kruisers in alle opzichten zouden overtroeven. Het idee om slagkruisers te bouwen, die deze Japanse super kruisers konden verslaan, werd weer boven tafel gehaald en serieus besproken in de hoogste Amerikaanse marine kringen, de General Board. Men kwam tot de conclusie dat er een klasse slagkruisers nodig was, die ingezet kon worden als zogenaamde cruiser-killer. Om aan deze taak te kunnen voldoen zouden de nieuwe oorlogsschepen een zwaardere primaire bewapening moeten hebben dan kruisers en een grotere maximale snelheid dan slagschepen.

Omdat er nog nooit slagkruisers voor de Amerikaanse marine afgebouwd waren (de slagkruisers van de Lexington-klasse werden in de jaren `20 nog tijdens de constructie omgebouwd tot vliegdekschepen), duurde het erg lang voordat het Bureau of Construction and Repair met een definitief ontwerp kwam. Maar liefst negen voorontwerpen verdwenen in de prullenbak. Deze eerdere ontwerpen liepen uiteen van doorontwikkeling van de lichte kruisers van de Atlanta-klasse van 6.000 ton tot een voorontwerp van een slagschip van 38.000 ton met relatief lichte primaire bewapening. Uiteindelijk werd het definitieve ontwerp gebaseerd op een veredelde versie van de zware kruisers van de Baltimore-klasse met dezelfde machine-installatie als de nieuwe vliegdekschepen van de Essex-klasse.

Vreemd genoeg classificeerde de US Navy de nieuwe schepen als zware kruisers en zouden de boegnummers beginnen met de letters CB van Cruiser Big. Echter met een standaardwaterverplaatsing van 27.000 ton, een primaire bewapening van negen stuks 30,5cm kanonnen, een beperkte bepantsering en onderwater bescherming en een maximale snelheid van 33 knopen, zouden de schepen uitstekend voldoen aan het typische concept van de slagkruiser. De primaire bewapening van negen 30,5cm 50-kaliber kanonnen was misschien wat lichter dan de meeste slagschepen op dat moment, maar even zwaar als die van de slagschepen van de Wyoming-klasse. Bovendien presteerden de moderne versies van de 30,5cm 50-kaliber Mk 8 kanonnen beter dan die van de oude 35,5cm Mk 2 en Mk 4 kanonnen, die toegepast waren op de New York-klasse, Nevada-klasse, Pennsylvania-klasse, Tennessee-klasse en New Mexico-klasse. Met deze hoofdbewapening zou de nieuwe klasse alle kruisers ter wereld de baas kunnen en met een snelheid van 33 knopen zouden de slagkruisers alle slagschepen ter wereld te snel af zijn.

Om te bevestigen dat de nieuwe schepen tussen zware kruisers en slagschepen in zaten zouden zij de namen krijgen van Amerikaanse territoriale gebieden. Slagschepen kregen de namen van Amerikaanse staten en zware kruisers die van grote Amerikaanse steden. De namen voor de nieuwe klasse, Alaska, Guam, Hawaii, Philippines, Puerto Rico en Samoa pasten prima tussen deze reeksen.

In 1940 werden de zes slagkruisers van de Alaska-klasse besteld bij de New York Shipbuilding Corporation te Camden, New Jersey. De Alaska werd op 17 december 1941 op stapel gezet en op 2 februari 1942 volgde de Guam. Begin 1943 had de bouw van de slagkruisers een hele lage prioriteit gekregen. Het materiaal dat voor de bouw van de schepen besteld was, werd grotendeels herbestemd voor de bouw van de veel belangrijkere verschillende klassen vliegdekschepen en onderzeeboten. Op 24 juni 1943 werd de bestelling van de Philippines, Puerto Rico en Samoa geannuleerd. Op 20 december van dat jaar werd nog wel de eerste kielplaat van de Hawaii gelegd, maar deze slagkruiser zou nooit afgebouwd worden.

USS Alaska en USS Guam kwamen halverwege 1944 in dienst, maar tegen die tijd waren bijna alle Japanse zware kruisers vernietigd door vliegtuigen en onderzeeboten. Ze werden in het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog dan ook ingezet als begeleiders van snelle vliegdekschepen en voor het uitvoeren van kustbombardementen. Omdat de schepen slechts licht bepantserd waren en nauwelijks onderwater bescherming hadden, waren zij zeer kwetsbaar en bleven dan ook maar enkele jaren in dienst. In 1947 werden de Alaska en de Guam opgenomen in de reservevloot en in 1961 voor sloop verkocht.

Definitielijst

kaliber
De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ◊15 cm lang.
Kriegsmarine
Duitse marine, naast de Heer en de Luftwaffe onderdeel van de Duitse Wehrmacht.
slagschip
Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


USS Alaska in 1944.
(Bron: History Navy)


Het ontwerp van de Alaska-klasse slagkruisers was afgeleid van dat van de zware kruisers van de Baltimore-klasse.
(Bron: Wikipedia)


USS Alaska en USS Iowa op de Norfolk Naval Base in augustus 1944.
(Bron: World War 2 Database)


USS Guam in Koreaanse wateren gezien vanaf een torpedobootjager, 1945.
(Bron: Navsource)


De Hawaii tijdens de bouw op de New York Shipbuilding Corporation te Camden, New Jersey, 3 juli 1946.
(Bron: History Navy)

Informatie

Artikel door:
Peter Kimenai
Geplaatst op:
06-03-2013
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.