HMS Queen Emma en HMS Princess Beatrix

Proloog

Inhoudsopgave

De namen HMS Queen Emma en HMS Princess Beatrix doen terecht vermoeden dat de schepen, ondanks dat zij in dienst van de Royal Navy waren, een sterke band met Nederland hadden. De beide zusterschepen waren dan ook in Nederland gebouwd als Koningin Emma en Prinses Beatrix. De Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ) had de passagiersschepen in december 1937 besteld ter vervanging van de stoompassagiersschepen Oranje Nassau en Mecklenburg, die tijdens de Tweede Wereldoorlog dienst zouden doen als logementsschepen Hr. Ms. Oranje Nassau en Hr. Ms. Mecklenburg. De beide schepen waren bestemd voor de lijn Vlissingen-Harwich. Omdat het de bedoeling was dat beide veerboten, ook wel kanaalboten genoemd, de oversteek elke dag zouden maken, moesten ze over een behoorlijke snelheid beschikken. Daarom werden de Koningin Emma en Prinses Beatrix, door bouwwerf Koninklijke Mij. De Schelde te Vlissingen, uitgerust met Zwitserse Sulzer dieselmotoren, die een vermogen konden genereren van 12.500 pk. Toen de zusterschepen in het voorjaar van 1939 proefvaarten uitvoerden behaalden zij snelheden van ruim 24 knopen, anderhalve knoop meer dan in het contract stond. Op dat moment waren de zusterschepen zelfs de snelste motorschepen ter wereld totdat het Nederlandse motorschip Oranje (Ms. Oranje) een maand later een snelheid van 26 knopen behaalde.

De Koningin Emma werd op 4 juni 1939 in dienst gesteld en haar zusterschip een maand later. Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog vond de SMZ het echter beter om de nieuwe kanaalboten vanaf 6 september 1939 op te leggen in Vlissingen om ze niet bloot te stellen aan de talloze mijnen, die inmiddels door de Duitsers en de Britten in de Noordzee gelegd waren. Op 10 mei 1940 vielen de Duitsers Nederland binnen en dropten meteen magnetische mijnen in alle belangrijke riviermondingen en zeearmen, ook in de Westerschelde. De Koningin Emma en Prinses Beatrix vluchtten, samen met vele andere Nederlandse schepen, naar Engeland en kwamen op 15 mei aan in Londen.

Twee dagen later werden de zusterschepen gecharterd door het British Ministry of War Transport (BMWT) om ingezet te worden als troepentransportschepen. De schepen maakten in juni, juli en augustus 1940 verschillende reizen om geŽvacueerde Franse troepen terug te brengen naar Frankrijk en Britse troepen naar Groot-BrittanniŽ te halen. In september 1940 werden de Nederlandse veerboten gevorderd door de Royal Navy. De moderne en snelle kanaalboten waren bij uitstek geschikt om omgebouwd te worden tot zogenaamde Assault Ships (aanvalsboten). De Koningin Emma en de Prinses Beatrix werden in Belfast verbouwd en in januari 1941 in dienst gesteld als HMS Queen Emma en HMS Princess Beatrix. Later werden de schepen geclassificeerd als Landing Ships Infantry (LSI).

HMS Queen Emma en HMS Princess zouden een indrukwekkende carriŤre maken tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zij werden ingezet in Noorwegen, op de Zuid-Atlantische Oceaan, bij de Dieppe Raid, de invasie van Noord-Afrika, de invasie van SiciliŽ, de invasie van Frankrijk en in de Indische Oceaan. De beide schepen, met aan boord een groot deel van de oorspronkelijke Nederlandse koopvaardijbemanning, voldeden uitstekend aan de hoge verwachtingen en liepen tijdens de talloze acties weinig of geen schade op.

Na de oorlog werden de Koningin Emma en Prinses Beatrix te Vlissingen weer omgebouwd tot veerboten. Vanaf 1948 voeren de zusterschepen twintig jaar lang op de lijn Hoek van Holland-Harwich totdat zij in 1968 voor sloop verkocht werden naar Antwerpen. Hun betrekkelijk korte levensduur was zeer zeker te wijten aan het intensieve gebruik van de zusterschepen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Definitielijst

invasie
Gewapende inval.
Raid
Snelle militaire overval in vijandelijk gebied.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


Ms. Koningin Emma voor de Tweede Wereldoorlog.
(Bron: Maritiem Digitaal)


Ms. Prinses Beatrix voor de Tweede Wereldoorlog.
(Bron: Maritiem Digitaal)


De Koningin Emma na de Tweede Wereldoorlog.
(Bron: Scheepsbouw KMS)

Informatie

Artikel door:
Peter Kimenai
Geplaatst op:
01-11-2013
Laatst gewijzigd:
24-03-2017
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.