Ki-46, Mitsubishi

Inleiding.
De "Dinah" zoals de geallieerden hem noemden of de "Shitei" zoals de Japanners de Mitsubishi Ki-46 noemden staat bekend als één van de beste verkenners van de Tweede Wereldoorlog en één der elegantste vliegtuigen ooit ontworpen. Het toestel werd speciaal ontworpen als lange-afstandsverkenner voor grote hoogte. De specificaties werden in 1937 alleen gegund aan Mitsubishi en golden voor een lange-afstandsverkenner voor een strategische, operationele en tactische rol.

Ontwikkeling.
Een team onder leiding van Tomio Kubo werd aan het projekt gezet. Door zijn ervaring kon het team voortbouwen aan prototypes welke waren ontworpen voor de Mitsubishi Ki-39, een tweemotorige onderscheppingsjager en haar verkennersversie de Ki-40. Dat ontwerp had eerder de competitie verloren met de Kawasaki Ki-45 "Toryu". Het eerste ontwerp werd uitgebreid aan windtunneltests blootgesteld. De resultaten werden gebruikt om koelingsproblemen met de motoren te verhelpen. De geheel metalen constructie kreeg twee motoren en een intrekbaar landingsgestel.
In november 1939 rolde het eerste prototype uit de fabriek, aangedreven door twee Mitsubishi Ha-26-I motoren met een vermogen van 780 pk elk.
De vliegproeven waren uitstekend. Alhoewel het toestel net niet de vereiste snelheid haalde, was het nog altijd sneller dan de splinternieuwe Ki-43 jager. De totale prestatie stelde het leger echter ruim tevreden.

Mitsubishi Ki-46-I.
Alhoewel Mitsubishi nagenoeg bijna klaar was met de nieuwe motor bedoeld voor de Ki-46, wilde het leger niet wachten en bestelde reeds een eerste serie met de oudere motoren. Deze Ki-46-I serie ging naar de Shimoshizu Leger Vliegschool als Leger Type 100 Commando Verkenner Vliegtuig Model 1.

Model: Mitsubishi Ki-46-I
Taak: Verkenner
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 14,70 m
Vleugeloppervlak: 32,00 m2
Lengte: 11,00 m
Hoogte: 3,88 m
Gewicht: Leeggewicht: 3379 kg
Max. Gewicht: 4822 kg
Prestaties: Max. snelheid: 540 km/u
Plafond: 10830 m
Bereik: 2100 km
Motor: Twee Mitsubishi Ha-21-I motoren met een vermogen van 780 pk
Bewapening: één 7,7 mm Type 89 beweegbare mitrailleur, achter in de cockpit.
Productie: 34

Mitsubishi Ki-46-II
In maart 1941 kwamen de beloofde Mitsubishi Ha-102 motoren beschikbaar en kreeg het toestel de nieuwe typering Ki-46-II of ook Leger Type 100 Commando Verkenner Vliegtuig Model 2.
Toen later de meeste Ki-46-II toestellen in operationele dienst werden vervangen door de nieuwere Ki-46-III, werd een groot aantal toestellen verbouwd tot Ki-46-II KAI, een driepersoons radio- en navigatietrainer.

Model: Mitsubishi Ki-46-II
Taak: Verkenner
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 14,70 m
Vleugeloppervlak: 32,00 m2
Lengte: 11,00 m
Hoogte: 3,88 m
Gewicht: Max. Gewicht: 5800 kg
Leeggewicht: 3263 kg
Prestaties: Max. snelheid: 604 km/u
Kruissnelheid: 400 km/u
Motor: twee Mitsubishi Ha-102 motoren met een vermogen van 1080 pk
Bewapening: één 7,7 mm Type 89 beweegbare mitrailleur, achter in de cockpit.
Productie: 1093

Mitsubishi KI-46-III.
Tot de intrede van de P-38F Lightning en Spitfire Mk V jagers in het Verre Oosten was de Ki-46-II onaantastbaar. Dat dit niet oneindig kon blijven bestaan had de Japanse legerleiding goed ingeschat. De volgende versie, de Ki-46-II kreeg dan ook twee Mitsubishi Ha-112-II motoren met een vermogen van 1500 pk elk. Tevens werd de hoeveelheid aanwezige brandstof vergroot en werd de stroomlijn verbeterd door een andere neus aan te brengen. De eerste vlucht vond plaats in december 1942 en de productie startte gelijktijdig met de voortdurende productie van de Ki-46-II.

Model: Mitsubishi Ki-46-III
Taak: Verkenner
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 14,70 m
Vleugeloppervlak: 32,00 m2
Lengte: 11,00 m
Hoogte: 3,88 m
Gewicht: Leeggewicht: 5722 kg
Max. Gewicht: 6500 kg
Prestaties: Max. snelheid: 630 km/u
Bereik: 4000 km
Plafond: 10500 m
Motor: Twee Mitsubishi Ha-112-II motoren met een vermogen van 1500 pk
Bewapening: één 7,7 mm Type 89 beweegbare mitrailleur, achter in de cockpit.
Productie: 609


Een conversie van de Ki-46-III werd aangegrepen om een bommenwerper/onderscheppingsjager te realiseren. Dit werd de Ki-46-III KAI, met twee 20 mm HO-5 kanonnen voorin de neus en bovenin de neus een schuin naar boven vurend 37 mm Ho-203 kanon. Deze Leger Type 100 Verdedigings Jager kwam in functie in november 1944 en was niet bepaald een succes, door het slechte klimvermogen.
Een andere conversie tot aanvalsjager (Leger Type 100 Aanvals Vliegtuig) ontstond als Ki-46-IIIb. Dit toestel had iets meer succes en werd uitgerust met twee 20 mm Ho-5 kanonnen in de neus.

De Ki-46-IV tenslotte zou een verbeterde versie worden met twee Mitsubishi Ha-112 Ru opgevoerde motoren. Verder dan een prototype is men hiermee niet gekomen.

Bronnen

- David D., The Complete Encyclopedia Of World Aircraft, Brown Packaging Books Ltd., London, 1997
- Gunston B. ea., Jane's Fighting Aircraft of World War II, Random House Group Ltd, 2001
- Wilson S., Aircraft of WWII, Airospace Publications Pty Ltd, Australia, 1998
- Wings, Midway to Hiroshima, CD-Rom, Discovery/Maris multimedia, 1995

Afbeeldingen


Ki-46-II


Ki-46-III


Ki-46-IIIkai

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
26-02-2003
Laatst gewijzigd:
28-06-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

Categorieën


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.