7TP

Inleiding

Inhoudsopgave

Inleiding

De 7TP (siedmiotonowy polski) lichte tank was een Poolse tank, gebaseerd op de Britse Vickers Mk.E. tank. De 7TP kende twee varianten, namelijk de ‘dw’ (dwuwiezowy) en de ‘jw’ (jednowiezowy). Het verschil tussen deze twee varianten was gelegen in het feit dat de ‘dw’ voorzien was van twee tankkoepels en de ‘jw’ van slechts één. Ook de bewapening verschilde. De ‘jw’ was de laatste variant en werd gezien als de beste van de twee. Om die reden zijn er meer van dit type tanks gebouwd en werden veel 7TP ‘dw’ varianten gemodificeerd naar de ‘jw’ versie. De 7TP tank zag strijd tijdens de Duitse invasie in Polen, in september 1939, en vervolgens in Frankrijk en Noorwegen in het Duitse leger.

Ontwerp en ontwikkeling

In 1930 sloot een Poolse overheidsdelegatie een deal met de Britse fabrikant Vickers voor de levering van 50 Vickers Mk.E tanks aan Polen. Van dit aantal zouden er 12 onder licentie in Polen gebouwd worden. Het land was namelijk op zoek naar een vervanging voor de verouderde Franse FT lichte tanks die het al vanaf 1919 in dienst had. De Poolse regering zette echter in 1931 een streep door het contract vanwege de beoogde hoge productiekosten en de laat ontdekte zwakheden in het ontwerp. Om die reden besloot de regering om zelf een tank te ontwerpen die gebaseerd was op het Vickers model.

Eind 1932 begon het ontwerpbureau van gepantserde wagens van het ‘Militaire Bouwkunde Research Instituut en de Staats Bouwkunde Ondernemingen’ (PZInz) met het ontwerpen van deze tank. Op 19 januari 1933 werd het contract voor de levering van de eerste tanks ondertekend en op 24 juni 1933 was het ontwerp voor de tank klaar. Het prototype verschilde op een paar punten met het Vickers ontwerp, namelijk:

  • De tank was bewapend met twee Browning wz.30 7.92mm machinegeweren (in plaats van Vickers machinegeweren), elk in een aparte pantserkoepel gemonteerd.
  • De achterste compartimenten werden herbouwd om ruimte te creëren voor een grotere en krachtigere motor, namelijk een 6 cilinder diesel Saurer VBLDd.
  • De romp werd versterkt.

Verder bleef het prototype hetzelfde als een Vickers tank. Daarna werden twee andere prototypes onder de naam "VAU-33" PZInz 120 ("Vickers-Armstrong Ulepszony") tussen 1934 en 1935 gebouwd. Het eerste prototype, "Smog" (Draak) serienummer 1595, werd tussen augustus en 1 september 1934 getest. De tweede, "Slon" (Olifant) serienummer 1596, werd op 13 augustus 1935 geleverd. Hierna werden nog twee prototypes onder de nieuwe naam ‘7TR’ (7-Tonowy Polsky) gebouwd en getest. Alle vier prototypes waren in staal gebouwd en waren elk voorzien van twee pantserkoepels. Na goedkeuring werd de naam veranderd naar ‘7TP dw’ ("dwuwiezowy") en er zouden uiteindelijk 24 exemplaren gebouwd worden. Zestien van deze tanks werden aangepast en bewapend met een 13.2mm Hotchkiss en een Browning wz.30 7.92mm machinegeweer. De laatste aanpassing bestond uit de toevoeging van een RKBc of een N2C radio installatie.

De andere variant, de 7TP jw, werd tussen 1934 en 1936 ontworpen en verschilde met de 7TP dw op één punt: de aanwezigheid van een enkele tankkoepel in plaats van twee. De reden achter deze lange ontwerpfase was te wijten aan technische problemen. In deze periode werden zes opties voor het kanon overwogen, maar uiteindelijk werd er voor het 37mm Bofors Wz.37 L/45 anti-tankkanon gekozen. De eerste koepel werd in november 1936 door de Zweedse fabrikant Bofors geleverd. De Polen accepteerden deze koepel echter niet en begonnen de koepel zelf te modificeren, wat resulteerde in de aanpassing van de achterkant en de locatie van de batterijen. De 7TP jw ging eind 1937 in massaproductie. In de herfst van 1938 werden 38 7TP jw tanks voorzien van een N2C RKBc radio. Ook werd een aantal tanks voorzien van extra ventilatieschachten. De productie van de 7TP jw werd sterk gehinderd door regelmatige onderbrekingen in de levering van gemodificeerde Bofors tankkoepels. Veel tankonderdelen moesten namelijk lokaal gefabriceerd worden. In mei 1939 stonden 18 van dit type tanks in de planning ondanks dat er op dat moment modernere tanks ontworpen werden. De Poolse regering, bezorgd door de verslechterde internationale situatie, bestelde in april 1939 32 7TP jw tanks die voor september dat jaar klaar moesten zijn. In de laatste maanden voor het begin van de Tweede Wereldoorlog werd de productie van deze tanks opgevoerd. Ondertussen werd de 7TP dw als verouderd gezien en een project werd opgezet om deze tanks naar de ‘jw’ variant om te bouwen. Op 1 september 1939 waren er nog tussen de 16 en 24 7TP dw exemplaren in gebruik.

In 1938 gaf de Poolse regering de opdracht om een gemoderniseerde versie van de 7TP, de 9TP, te ontwerpen. Er werden twee versies gepland, waarvan één bewapend moest worden met een 40mm Bofors kanon en de andere met een zwaarder kanon. Tot aan de zomer van 1939 werden er 11 9TP tanks geleverd. De 9TP verschilde met zijn voorganger op de volgende punten: de 9TP had bredere rupsbanden, een betere wielophanging en was voorzien van een CT1D/PZLIn¿.155 motor. Pogingen om een FK-A wz.38 L/73.5 dubbelloops machinegeweer op een sterk verouderde 7TP chassis te plaatsen mislukten.

Andere experimenten bleken meer succesvol. In 1938 werden twee andere prototypes gebouwd: de S6R en S6T. Het eerste prototype had een motor aan de voorkant en had bovendien een voorwielaandrijving. Beide prototypes waren voorzien van een 115 hp PZln¿.235 dieselmotor en de tankkoepel was vervangen door een gepantserde cabine voor de chauffeur en een monteur. De S6R werd uiteindelijk gekozen voor massaproductie en omgedoopt tot S7R (Ciagnik Siedmiotonowy Polski). Tot aan september 1939 werden er 151 van 350 bestelde S7R tractoren geleverd. De voornaamste taak van deze voertuigen was het vervoeren van 220mm Skoda mortieren, tankettes (lichte pantserwagens) en tanks naar het slagveld. Ook werd een aantal speciaal om maat gemaakte treintransportwagons ontworpen voor de 7TP tank.

De 7TP jw tank was sterk in trek bij andere Europese landen. Roemenië was het eerste land dat interesse toonde maar koos uiteindelijk voor de Tsjechische LT vz. 35 tank. Zweden wilde in januari 1937 een 7TP jw tank kopen of leasen voor testdoeleinden. Vier maanden later informeerden Estland en Bulgarije of Polen een aantal van haar 7TP jw tanks wilde verkopen. Ook Nederland meldde zich in november van dat jaar. Alle aanvragen werden echter door Polen afgeslagen, die op dat moment alleen bereid waren om de ‘dw’ variant te verkopen. In 1938 overwoog Polen om 36 7TP jw tanks te exporteren en er werd met Turkije, Joegoslavië en Griekenland overlegd. Geen van alle beoogde transacties heeft echter plaatsgevonden.

132 7TP tanks (zowel de dw als de jw variant) werden tussen 1935 en 1939 door de Panstwowe Zaklady Inzynierii (Nationale Bouwkunde Werken) in Ursus, nabij Warschau, gebouwd.

Definitielijst

invasie
Gewapende inval.
kanon
ook bekend als Kanone (Du) en Gun (En). Wordt vaak gebruikt om allerlei geschut aan te duiden. Eigenlijk slaat de term op vlakbaan geschut. Wordt gekenmerkt door een langere loop en grotere dracht.
massaproductie
Het maken van een grote hoeveelheid van hetzelfde produkt.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


De 7TP jw.
(Bron: Wikipedia)


De 7TP dw.
(Bron: Wikipedia)


7TP's tijdens militaire manoeuvres vóór 1939.
(Bron: Wikipedia)


7TP's tijdens een parade op 15 augustus 1939.
(Bron: Wikipedia)

Informatie

Artikel door:
Kaj Metz
Geplaatst op:
26-05-2014
Laatst gewijzigd:
28-05-2014
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

Categorieën


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.