Fliegerhorst Havelte

Inleiding

Inhoudsopgave

In mei 1940 nam de Luftwaffe de veroverde Nederlandse vliegvelden over. Zij werden al snel vergroot in het kader van de oorlog tegen Groot-BrittanniŽ. In eerste instantie werden slechts twee nieuwe vliegvelden gebouwd: Volkel in Noord-Brabant en Peest in Noord-Drenthe bij Norg. De laatste werd uiteindelijk niet in gebruik genomen vanwege de natheid van de grond ter plaatse. Pas eind 1942 werd met de aanleg van een derde nieuw vliegveld begonnen te Havelte in Zuidwest-Drenthe.

Ten oosten van Steenwijk en ten noorden van het Drentse Havelte liggen her en der verspreid nog resten van het eens zo machtige Fliegerhorst Havelte. Een Fliegerhorst was in de terminologie van de Luftwaffe een groot vliegveld dat volledig was uitgerust voor alle soorten vliegtuigen. Tussen de bossen en heidevelden liggen nu nog opgeblazen bunkers, een ondergegraven communicatiebunker onder een kinderspeelplaats in een naoorlogse woonwijk, een waterput voor de brandweer en huizen gebouwd in "Heimatschutzstil" waar de voormalige ingang van het vliegveld was. Een 1400 meter lange bij 80 meter brede, oost-west liggende start- en landingsbaan eindigt tegenwoordig op een golfterrein. De door de Duitse bezetter aangelegde baan ligt net ten noorden van de naoorlogse wijk De Meerkamp in Havelte. De bommen die door de Duitsers waren ingegraven in de baan om die te kunnen opblazen wanneer zij overhaast zouden moeten wegtrekken werden pas begin jaren í90 van de vorige eeuw verwijderd. Er staan tegenwoordig bosschages en bomen op. Voor de aanleg van de wijk zijn er tientallen tonnen onontplofte bommen geruimd door de Explosieven opruimingsdienst (EOD).

Vanaf oktober 1942 heeft de Duitse bezetter een compleet geoutilleerd vliegveld voor alle vliegtuigtypen, een Fliegerhorst, gebouwd op 600 hectare grond of 900 voetbalvelden groot op de Drentse heide bij Havelte. Vierduizend dwangarbeiders of contractanten, 20 miljoen gulden, een zelfde aantal klinkers en 10 km smalspoor werden ingezet. Geld, moeite noch arbeidskrachten werden gespaard. Na de oorlog werden 36 locomotieven en 745 kieplorries op het terrein aangetroffen.

Er werd meer dan 80 km loopgraaf gegraven. Circa 30 Flak stellingen en mitrailleurnesten werden aangelegd. Twintig hangars, 51 onderkomens en 15 autoboxen werden gebouwd. De militaire aanwezigheid varieerde van 150 tot 700 man. Alle gebouwen waren aangesloten op riolering, destijds een noviteit in die streek.

Aardewerken drainagebuizen kunnen nu nog worden aangetroffen. Enkele aarden hangars met hoge wallen, zogenaamde Ypenburg Hallen, zijn nog steeds goed te zien. Voormalige taxibanen of Rollbahnen vallen tegenwoordig nog steeds op omdat ze breder zijn dan een normaal pad. Op de Kolonieweg, een voormalige Rollbahn die na de oorlog versmald werd, kun je de originele "broodjes", een type bakstenen klinker zien. Het gebied is bezaaid met tweeduizend bomkraters. Aan de rand van de Van Helomaweg ten zuidwesten van het voormalige vliegveld staat een zandstenen kruis dat een Franse piloot gedenkt, First Lieutenant F.R.M.F. baron Picaud de Moras díAligny, 24 jaar, die hier op 7 april 1945 werd neergehaald en sneuvelde in zijn Spitfire IX.

Definitielijst

Flak
Flieger/ Flugzeug Abwehr Kanone. Duits luchtafweergeschut.
Luftwaffe
Duitse luchtmacht.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


De infrastructuur van het vliegveld. De tweede startbaan is niet aangegeven. De hoofdstartbaan ligt pal van west naar oost en is 1400 meter lang en 80 meter breed.
(Bron: Peter ter Haar / Google Maps)


Restanten van het Duitse vliegveld: spoorlijn en bomkrater.
(Bron: Ab Logtmeijer)


Krater naast het spoor.
(Bron: Ab Logtmeijer)

Informatie

Artikel door:
Peter ter Haar
Geplaatst op:
14-11-2014
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.