Japanse Onderzeeboot I-153

Omschrijving

Inhoudsopgave

Inleiding
De Teikoku Nihon Kaigun (TNK - Keizelijke Japanse Marine onderzeeboot) I-153 was een onderzeeboot uit de Kaidai†Type KDIIIa klasse†onderzeeboten. Aanvankelijk kenden de Japanse onderzeeboten een aanduiding zonder 1 ervoor en werd deze onderzeeboot in dienst genomen als I-53.

Werf:
Kiellegging:
Tewaterlating:
Indienststelling:
Einde:
Kure Kaigun
Kosho
1 april
1924
15 maart
1926

1948


Voorgeschiedenis

Op 1 april 1924 werd op de marinewerf in Kure, de kiel voor Onderzeeboot Nr. 64 gelegd. Op 1 november 1924 kreeg deze onderzeeboot haar aanduiding I-53 (Ia). Nadat het schip op 5 augustus 1925 te water werd gelaten, werd op 20 augustus Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Takasu Sanjiro, benoemd tot Uitrustingsofficier. Hij zag er op toe dat het schip werd afgebouwd en op 30 maart 1927 onder zijn bevel in dienst werd genomen. I-53 (Ia). Het schip werd hierbij ingedeeld bij de Kure Kaigun Kosho (Kure Marine District). Vanaf 5 september 1927 maakte I-53 (Ia) deel uit van de 18 Sensuikantai (Japanse 18e Onderzeebootdivisie).

De jaren hierna ontving de onderzeeboot verschillende bevelhebbers en werd op 15 november 1935 onder bevel gesteld van Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Shimizu Taro. Onder zijn bevel kwam I-53 (Ia) op 27 februari 1936 bij oefeningen in de buurt van Honshu, in aanvaring met I-56 (I). Beide onderzeeboten raakten licht beschadigd. De jaren hierop volgend wisselde het schip wederom regelmatig van bevelhebber.

Nadat op 15 november 1939 de 18 Sensuikantai (Japanse 18e Onderzeebootdivisie onder bevel van Dai-sa (Kapitein ter Zee) Moritsugu Kijima) werd ingedeeld bij het Japanse 4e Onderzeeboot Eskader onder bevel van Sho-so (Schout-bij-Nacht) nam op 31 januari 1941 Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Nakamura Shozo het bevel over.

Tweede Wereldoorlog
Op 1 december 1941 vertrok de gehele divisie vanuit Samah op Hainan en nam het vanaf 7 december 1941 deel aan Operatie E, de invasie van Malakka. I-53 (Ia) nam hierbij een positie in ten Noorden van het eiland Anambas. Op 20 december 1941 liep het schip binnen in de Baai van Camranh, Indochina om na bevoorrading op 29 december te vertrekken voor nieuwe operaties. Door zwaar weer werd het schip echter beschadigd en moest het terugkeren voor reparaties naar Camranh. Op 6 januari 1942 kon I-53 (Ia) weer vertrekken en ging het op patrouille ten Noordwesten van Java. Tussen 24 januari 1942 en 7 februari 1942 lag I-53 (Ia) weer bij Camranh voor bevoorrading. Ten tijde van de invasie van Nederlands-IndiŽ, passeerde het schip op 20 februari 1942 de Straat van Lombok en voer het de Indische Oceaan op.

Op 27 februari 1942 bracht de I-53 (Ia) bij Java de Nederlandse vrachtvaarder ms Moesie tot zinken. Dit schip voer op dat moment als Benzinetransportschip 2 in dienst van de Koninklijke Marine. Dezelfde dag werd mogelijk nog een onbekend schip tot zinken gebracht. Hierover is echter nog geen zekerheid.
De volgende dag, 28 februari 1942 werd het Britse vrachtschip ss City of Manchester bij Java tot zinken gebracht. Op 8 maart 1942 legde het schip aan in de Staringbaai bij Celebes. Hier werd op 10 maart 1942 het Japanse 4e Onderzeeboot Eskader opgeheven en kwam de 18 Sensuikantai onder bevel van hetKure Kaigun Kosho. De schepen vertrokken uit de Staringbaai op 16 maart 1942 en kwamen op 25 maart in Kure aan. Vanaf dat moment werd I-53 (Ia) als opleidingsschip ingezet.

Op 6 mei 1942 raakte I-53 (Ia) beschadigd na een aanvaring met de Onderzeeboottender Chogei in de Iyo Nada Zee. Tijdens reparaties werd op 20 mei 1942 het schip omgenummerd naar I-153.

Het bevel over I-153 ging op 24 mei 1942 over naar Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Izutsu Monshiro. De gehele 18 Sensuikantai kwam op 7 augustus 1942 te Truk onder bevel van het Japanse 4e Onderzeeboot Eskader en op 15 december 1942 werd het bevel over het schip overgenomen door Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Shimizu Tsuruzo.

Vanaf 5 januari 1943 nam I-153 deel aan experimenten met camouflage patronen, de zogenaamde Gaigen Toshoku Jikken, bij de Japanse Marine Onderzeebootschool. De jaren daarna wisselde I-153 twee maal van bevel tot het op 10 januari 1944 te Kure onder bevel van Chu-sa (Kapitein-Luitenant ter Zee) Hori Takeo bij de onderzeebootschool werd aangemeerd. Op 31 januari 1944 werd I-153 zonder bemanning als reserve schip opgelegd. Hori Takeo kreeg hierbij, naast het bevel over de bemanningsloze I-153, het bevel over I-157. Het schip werd op 30 juli 1945 beschadigd bij een Amerikaanse luchtaanval door vliegtuigen van Task-Force 38. Op 20 november 1945, werd de ondertussen tot Dai-sa (Kapitein-ter-Zee) gepromoveerde Hori Takeo ontheven van het bevel en werd I-153 uitgeschreven uit het Japanse Marine register. In mei 1946 werd de I-153 in de Zee van Iyo Nada tot zinken gebracht.

 

Definitielijst

divisie
Bestond meestal uit tussen de een en vier Regimenten en maakte meestal deel uit van een Korps. In theorie bestond een Divisie uit 10.000 - 20.000 man.
invasie
Gewapende inval.

Pagina navigatie

Afbeeldingen



(Bron: Shipbucket.com)


Tewaterlating I-53
(Bron: Wilco Vermeer collection)


I-153 in volle vaart
(Bron: Wilco Vermeer collection)


I-153 opgelegd in Kure
(Bron: Wilco Vermeer collection)

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
23-02-2015
Laatst gewijzigd:
10-01-2016
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.