Duitse Fischdampfer Malangen (PG550)

Fischdampfer Malangen

Inleiding
De Duitse Fischdampfer Malangen (PG550), liep op 13 april 1940 de Noorse havenstad Honningsvag binnen. Bij het binnenlopen van de haven, werd het schip geŽnterd door een lokale garde eenheid onder bevel van Loytnant C.A. Carlsen. Tien dagen later, nam Fenrik A.E.T. Plyhn, namens de SjŲforsvaret (Noorse Marine),†het bevel over het schip op zich, dat op dat moment ter ere van de stad waarin het in beslag was genomen, tot KNM Honningsvag was hernoemd. De KNM Honningsvag zou als patrouilleschip bij de Noorse Marine blijven tot 22 augustus 1946.

Werf:
Kiellegging:
Tewaterlating:
Indienststelling:
Einde:
Dechimag Werk
Seebeck,
WesermŁnde
?
september
1939
29 januari
1940
13 april
1940
Noorse Marine:


23 april
1940
23 augustus
1944

Malangen
Het Duitse visserijschip Malangen, werd in februari 1940 te WesermŁnde tewatergelaten. Het schip droeg de visserijaanduiding PG550 en was eigendom van de Norddeutsche Hoochseefischerei AG. Op 27 maart 1940 vertrok het schip uit WesermŁnde voor haar eerste vaart naar de visserijgronden op de Barentszee. Het schip voer ter hoogte van de Noorse kust op het moment dat Duitse troepen Operatie WeserŁbung aanvingen. Het schip trachtte in reactie hierop terug naar Duitsland te komen, waarbij het op 13 april 1940 een tussenstop†wilde maken†in de havenstad Honningsvag.

Direct bij binnenkomst in de haven, werd het schip geŽnterd door een lokale garde eenheid onder bevel van Loytnant C.A. Carlsen. Ter ere van de plaats waar het schip werd ingenomen, noemden de Noren het de Honningsvag. De Duitse bemanning werd overgebracht naar het krijgsgevangenenkamp in het Fort Vardohus en werden later overgebracht naar het Krijgsgevangenenkamp Skorpa. Op 12 juni 1940 zouden ze worden vrijgelaten.

Operatie WeserŁbung
Op 23 april 1940 nam het Noorse 3e SjŲforsvarsdistrikt van de SjŲforsvaret (Noorse Marine) het schip als patrouilleschip KNM Honningsvag in dienst en werd het onder bevel gesteld van Fenrik A.E.T. Plyhn. Als bewapening werd een 47 mm kanon aan boord geplaatst. Plyhn en zijn bemanning brachten het over naar de havenstad Bodo. De districtscommandant de Bodo stuurde de KNM Honningsvag naar Sandnessjoen om daar als lokaal patrouilleschip te dienen. De commandant Plyhn werd hier bevorderd tot Loytnant. De KNM Honningsvag opereerde samen met de Heilhorn†vanuit Sandnessjoen langs de kust van Helgoland, waarbij het er voor zorgde dat de Duitse troepen bij hun opmars naar Narvik, geen gebruik konden maken van de kustwegen.

Toen op 9 mei 1940 het Britse troepentransportschip Royal Watch in Bodo arriveerde met troepen van Scissorforce, werd de KNM Honningsvag, samen met twee lokale stoomboten en drie visserijschepen aangewezen om de Britse troepen te helpen aan land te komen. Op 10 mei waren alle militairen en hun spullen overgebracht van het troepentransportschip naar land.

De KNM Honningsvag vertrok op 14 mei 1940 naar de Vafsnfjord om een daar gelande Duits watervliegtuig te onderscheppen dat was vastgelopen op de kust bij Kvalnes. Een lokale verdedigingseenheid had de Duitsers al overmeesterd en de gevangenen en alles wat van het watervliegtuig geborgen kon worden, werd met de KNM Honningsvag overgebracht naar Sandnessjoen. De KNM Honningsvag vertrok hierna naar Dalsvag.

Op 19 mei 1940 werd de KNM Honningsvag samen met de Heilhorn er op uit gestuurd om de door de Duitsers in beslag genomen ss Albion tot zinken te brengen.†Bij de Stromoyene eilanden werd de ss Albion onderschept en rond 22.00 uur tot zinken gebracht. De volgende dag werd de KNM Honningsvag door een alleen vliegend Duits vliegtuig aangevallen in de Ranalfjorden, maar werd niet geraakt. De volgende dag werd de thuishaven van het schip aangevallen met bommenwerpers terwijl het schip in de haven lag. Bij deze aanval werd lichte schade opgelopen en†raakte ťťn van de schutters van het schip licht gewond. De dagen hierna werden de Duitse aanvallen telkens intensiever en op 24 mei 1940 verliet de Honningsvag het gebied en voer naar Harstad. Hier werden kleine reparaties uitgevoerd.

Technische gegevens

Naam: Malangen (Visserijschip)
Honningsvag (Patrouilleschip)
Land: Duitsland (Visserijschip)
Noorwegen (Patrouilleschip)
Waterverpl.: 487 BRT
Afmetingen:
Lengte: 50,52 meter
Breedte: 8,30 meter
Diepgang: 4,83 meter
Bewapening: Honningsvag:
1 x 47 mm kanon
na ombouw GB:
1 x 100 mm kanon
1x 2 ponder pom-pom
4 x 12,7 mm Colt-Browning AA
50 Dieptebommen

In Brits-Noorse Dienst
Op 7 juni 1940 ontving Loytnant Plyhn het bevel om zich met schip en bemanning naar Groot-BrittanniŽ te begeven. Het schip verliet diezelfde dag nog de haven van Harstad en voegde zich op 10 juni bij een Geallieerd Konvooi. Op 12 juni 1940 arriveerde het schip in Torshavn op de Faroer Eilanden.

De KNM Honningsvag onderging in Groot-BrittanniŽ de nodige reparaties en werd herbewapend met een 100 mm kanon, een 2 ponder pom-pom automatisch luchtafweerkanon, vier stuks†12,7 mm Colt-Browning luchtafweergeschut, 50 dieptebommen en uitgerust met†een Type 123A Asdic.

Op 31 augustus 1940 was het schip gereed voor inzet en werd het op 6 september 1940†geplaatst met kenmerk 4-277 Honningsvag†bij de Royal Navy Iceland Group te Reykjavik. Deze eenheid patrouilleerde tijdens de Tweede Wereldoorlog langs de IJslandse kust en op de Arctische Oceaan tussen de eilanden Jan Mayen en Groenland. Bij deze patrouilles werden regelmatig anti-onderzeeboot aanvallen uitgevoerd en reddingsoperaties uitgevoerd om drenkelingen op te pikken van door U-boten tot zinken gebracht vrachtschepen.†De KNM Honningsvag verliet de Iceland Group op 16 mei 1945 toen het schip terugkeerde naar Noorwegen.

Terug in Noorwegen
In Noorwegen, bleef het schip bij de SjŲforsvaret (Noorse Marine) varen tot het op 23 augustus 1946 werd overgedragen aan het Marinekommando Trondelag en uit de vaart werd genomen. In 1947 werd het schip verkocht aan een visserijbedrijf in Kristiansund. Het schip bleef vervolgens als visserijschip opereren tot het in 1973 werd verkocht om te worden gesloopt.

Definitielijst

Asdic
Engelse afkorting voor: Allied Submarine Detection Investigation Committee. Door de Britten gebruikt systeem om Duitse onderzeeŽrs op te sporen. ASDIC zond een elektronisch signaal en ving de echo van deze signalen op en zette deze om in geluid, de bekende 'ping'. ASDIC had maar een bereik van 1,5 zeemijl en er was een ervaren luisteraar nodig om een U-boot te onderscheiden van een school vissen.
kanon
ook bekend als Kanone (Du) en Gun (En). Wordt vaak gebruikt om allerlei geschut aan te duiden. Eigenlijk slaat de term op vlakbaan geschut. Wordt gekenmerkt door een langere loop en grotere dracht.
Operatie WeserŁbung
Codenaam voor de Duitse inval in Denemarken en Noorwegen. Deze operatie, die begon op 9 april 1940, was bedoeld om Engelse acties in ScandinaviŽ te voorkomen.

Bronnen

Afbeeldingen


De Honningsvag
(Bron: Wikipedia)


De Honningsvag, waarschijnlijk bij de IJslandse kust
(Bron: Wilco Vermeer collection)


De Honningsvag na de Tweede Wereldoorlog weer als visserijschip
(Bron: Wilco Vermeer collection)

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
24-02-2015
Laatst gewijzigd:
26-02-2015
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.