Nederlandse troepentransportschepen in Britse dienst

Inleiding

Inhoudsopgave

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

De troepentransportschepen in Britse dienst werden ingehuurd door het Ministry of Shipping. Op 1 mei 1941 ging dit ministerie, samen met het Ministry of Transport, op in het British Ministry of War Transport (BMWT). De chartercontracten die werden aangegaan, waren voor onbepaalde tijd omdat het ministerie niet kon voorzien hoe lang de oorlog zou gaan duren. Op 1 juli 1940 was in Londen het Netherlands Shipping & Trading Committee (NSTC), of de Nederlandse Scheepvaart en Handelscommissie, opgericht. Deze commissie zag toe op de Vaarplichtwet, een wet die Nederlandse zeelieden verplichtte in oorlogstijd door te varen aan boord van hun eigen schip of een ander geallieerd vaartuig. Bij iedere Nederlandse zeeman stond de NSTC al snel bekend als de Shipping. Nederlandse schepen die uit hadden kunnen wijken naar Engeland werden ingeschreven bij de NSTC. Het Ministry of Shipping en het Ministry of War Transport huurden in 1940, 1941 en 1942 in totaal achttien Nederlandse passagiersschepen in, naast de vele tientallen Britse en andere buitenlandse schepen. Van deze achttien Nederlandse schepen zouden er zeven tijdens de oorlog verloren gaan.

De achttien Nederlandse troepentransportschepen in Britse dienst waren afkomstig van vijf verschillende rederijen:

Holland Amerika Lijn (HAL):
ss Nieuw Amsterdam
ss Pennland
ss Volendam
ss Westernland

Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (KNSM):
ss Costa Rica

Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM):
ms Boissevain
ss Nieuw Holland
ss Nieuw Zeeland
ms Ruys
ms Tegelberg

Rotterdamsche Lloyd:
ms Dempo
ms Indrapoera
ms Sibajak
ss Slamat

Stoomvaart Maatschappij Nederland (SMN):
ms Christiaan Huijgens
ss Johan de Witt
ms Johan van Oldenbarnevelt
ms Marnix van St. Aldegonde

Definitielijst

geallieerden
Verzamelnaam voor de landen / strijdkrachten die vochten tegen Nazi-Duitsland, ItaliŽ en Japan gedurende WO 2.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


Het Nederlandse troepentransportschip Johan van Oldenbarnevelt verlaat Wellington, Nieuw-Zeeland, 15 september 1941.
(Bron: ss Maritime)


Het grootste troepentransportschip van de Tweede Wereldoorlog, RMS Queen Elisabeth, in het Midden Oosten, 22 juli 1942.
(Bron: Wikipedia)


Het Royal Mail Ship Empress of Britain werd het grootste tot zinken gebrachte schip van de Tweede Wereldoorlog.
(Bron: Courtesy of Michael W. Pocock)


Het Nederlandse stoompassagiersschip Nieuw Amsterdam als troepentransportschip.
(Bron: Courtesy of Michael W. Pocock)


Het Nederlandse motorschip Indrapoera van de Rotterdamsche Lloyd.
(Bron: Zwama)

Informatie

Artikel door:
Peter Kimenai
Geplaatst op:
02-03-2015
Laatst gewijzigd:
29-10-2017
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.