Britse Mijnenlegger HMS Teviotbank (M04)

HMS Teviotbank, Britse mijnenlegger

Inleiding
Het vrachtschip ss Teviotbank, werd op 2 november 1939 door de Royal Navy in dienst genomen en verbouwd tot mijnenlegger HMS Teviotbank. Het schip diende geudrende de gehele Tweede Wereldoorlog in deze hoedanigheid bij de Royal Navy en werd op 29 maart 1946 aan haar oorspronkelijke eigenaar teruggegeven.

Over dit schip is slechts fragmentair informatie bekend.

Werf:
Kiellegging:
Tewaterlating:
Indienststelling:
Einde:
John Redhead & Sons Ltd.,
South Shields
(Bouwnr. 511)

1 december
1937
februari 1938
(ss Teviotbank)
2 november
1939 (HMS Teviotbank)
29 maart
1946
(weer ss Teviotbank)


Geschiedenis

De ss Teviotbank werd op 1 december 1937 tewatergelaten bij John Redhead & Sons en in februari 1938 als vrachtvaarder in gebruik genomen. Het schip was de derde uit een reeks van zes schepen van dezelfde klasse gebouwd voor de Bank Line Ltd.

Technische gegevens

Naam:
HMS Teviotbank
Klasse:
?
Type:
Vrachtvaarder / Mijnenlegger
Land:
Groot-BrittanniŽ
Waterverplaatsing:
Standaard:† 2.981 BRT
Maximaal:†5.087 BRT
Afmetingen:
Lengte:† 126,19 meter
Breedte:† 17,31 meter
Diepgang:†7,62 meter
Aandrijving:
2 boilers
T3cyl (25, 42 & 71 x 48ins) 524nhp
Prestaties:
Snelheid:† ? knopen
Bereik:† ? km ( knopen)
Bewapening:
1 x 101 mm geschut
1 x 76 mm luchtafweergeschut
4 x 12,7 mm luchtafweer (2 x 2)
280 mijnen
Bemanning:
105


Tweede Wereldoorlog
Op 2 november 1939 nam de Admiralty de ss Teviotbank in huur en liet het schip ombouwen tot mijnenlegger. In deze hoedanigheid werd het schip in december 1939 als HMS Teviotbank (M04) in dienst genomen. Begin 1940 was het schip voornamelijk betrokken bij het leggen van mijnenvelden in de Noordzee en rond Engeland.

Op 8 april 1940 nam HMS Teviotbank deel aan Operatie Wilfred, de mijnenlegoperatie voor de Noorse kust. Na de operaties rond Noorwegen, werd de mijnenlegger ingezet bij mijnenlegoperaties in de Noordzee. Op 2 september 1941 vertrok HMS Teviotbank met Konvooi OS.5 naar Freetown, waar het schip op 22 september aankwam.

In december 1941 opereerde HMS Teviotbank in het Verre Oosten en was het schip actie bij het leggen van mijnen rond MaleisiŽ en Nederlands-IndiŽ. Op 1 januari 1942 werd het schip naar Trincomalee gezonden en vanaf eind januari 1942 opereerde HMS Teviotbank rond Ceylon.

Commanding Officer:
Commander Robert Douglas King-Harman
(28 september 1939)

Captain Edward Clifford Watson
(15 juni 1942 - augustus 1944)


Na de Tweede Wereldoorlog

Op 29 maart 1946 werd de Teviotbank weer aan haar eigenaar Bank Line Ltd. teruggegeven. In 1955 werd het schip verkocht aan de Soc. Armamento Marittimo (SOARMA) in Genua en onder de naam Nella in de vaart genomen. Nadat het schip eind jaren 1960 uit de vaart werd genomen, werd het vanaf 16 februari 1971 te La Spezia gesloopt.

Afbeeldingen


ss Teviotbank, nog voor de ombouw tot mijnenlegger
(Bron: Wilco Vermeer collection)

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
11-03-2015
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.