Nederlandse troepentransportschepen in Amerikaanse dienst

Inleiding

Inhoudsopgave

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

De Nederlandse troepentransportschepen in Amerikaanse dienst werden gecharterd door de Amerikaanse War Shipping Administration (WSA). Deze dienst werd op 7 februari 1942 in het leven geroepen onder de paraplu van de War Powers Act 1941, de eerste Amerikaanse oorlogswetten. De WSA werd geautoriseerd om alle oceaangaande schepen, behalve marine- en andere militaire vaartuigen, onder Amerikaanse vlag operationeel te sturen. Verder kon de WSA schepen aankopen, charteren, huren en in beslag nemen. Om te kunnen voldoen aan de vraag naar voldoende troepentransportschepen moest de WSA een beroep doen op buitenlandse rederijen omdat er niet voldoende Amerikaanse passagiersschepen omgebouwd konden worden.

De WSA charterde vijftien Nederlandse passagiers- en passagiersvrachtschepen die eind 1941 of begin 1942 verbouwd werden op Amerikaanse werven. In tegenstelling tot de Nederlandse troepentransportschepen in Britse dienst, ging geen enkel Nederlands troepentransportschip in Amerikaanse dienst tijdens de oorlog verloren. Dit kwam voornamelijk omdat de Nederlandse schepen in Amerikaanse dienst ingezet werden in de Pacific waar, in tegenstelling tot de Atlantische Oceaan, bijna geen onderzeebootgevaar bestond. De Japanners hadden dit offensieve wapen minder ontwikkeld dan de Duitsers en bovendien werden de Japanse onderzeeboten niet vaak tegen koopvaardijschepen ingezet. Eind 1945 en begin 1946 werden de vijftien Nederlandse schepen weer vrijgegeven.

De vijftien Nederlandse troepentransportschepen in Amerikaanse dienst waren afkomstig van vijf verschillende rederijen:

Holland Amerika Lijn (HAL):
ms Noordam
ms Sloterdijk
ms Sommelsdijk

Java China Japan Lijn:
ms Tjisadane

Rotterdamsche Lloyd:
ms Brastagi
ms Japara
ms Kota Agoeng
ms Kota Baroe
ms Kota Inten
ms Weltevreden

Stoomvaart Maatschappij Nederland (SMN):
ms Poelau Laut
ms Tabinta

Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij (VNSM):
ms Bloemfontein
ms Boschfontein
ms Klipfontein

Definitielijst

geallieerden
Verzamelnaam voor de landen / strijdkrachten die vochten tegen Nazi-Duitsland, ItaliŽ en Japan gedurende WO 2.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


Het enkelschroefmotorschip Tjisadane van de Java China Japan Lijn als troepentransportschip.
(Bron: Maritiem Digitaal)


Het grootste tot zinken gebrachte troepentransportschip van de Tweede Wereldoorlog was het Royal Mail Ship Empress of Britain.
(Bron: Courtesy of Michael W. Pocock)


Het motorschip Brastagi van de Rotterdamsche Lloyd werd begin 1942 in New Orlťans verbouwd tot troepentransportschip.
(Bron: Maritiem Digitaal)


Het motorschip Sloterdijk van de Holland Amerika Lijn in haar gedaante als troepentransportschip
(Bron: Arendnet)

Informatie

Artikel door:
Peter Kimenai
Geplaatst op:
07-10-2015
Laatst gewijzigd:
24-03-2017
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.