Japanse slagschepen van de Kawachi-klasse

Kawachi-klasse

Inhoudsopgave

Inleiding

Tijdens de twee wereldoorlogen maakte Japan gebruik van schepen en vliegtuigen om vijandelijke mogendheden aan te vallen. Tanks en pantservoertuigen waren niet of nauwelijks vertegenwoordigd in het Japanse wapenarsenaal omdat heuvels, bergen en bossen in Japan het terrein voor tanks en pantservoertuigen minder geschikt maakten. In de eerste helft van de 20ste eeuw bouwde Japan verschillende schepen. Enkele schepen waren vroege slagschepen, ‘dreadnoughts’ (verwijst naar ‘vreest niets’) genaamd. De voorlopers waren ‘pre-dreadnoughts’, die minder zware kanonnen hadden. De eerste ‘dreadnought’ was HMS Dreadnought (UK) uit 1905. Soms konden die schepen met behulp van buitenlandse kennis gebouwd worden. Groot-Brittannië was een van de belangrijkste partners in scheepsbouw en wapenconstructie. Kanonnen van 12, 14, 16.1 en zelfs 18.1 inch (460mm) werden in Japanse schepen geïnstalleerd. De Kawachi-klasse was vernoemd naar het gebied ‘Kawachi’, een provincie in Japan. Omdat de schepen voorgangers waren van Japanse slagschepen uit de Tweede Wereldoorlog zoals de Yamato-klasse, zijn de Kawachi schepen het vermelden waard. Twee schepen vallen onder de Kawachi-klasse: de Kawachi en de Settsu. De Settsu diende in de Tweede Wereldoorlog en werd door een Amerikaans vliegdekschip in 1945 vernietigd.

Kawachi

Kawachi (河内) is een slagschip behorende tot de Kawachi-klasse. De Kawachi-klasse waren ‘dreadnoughts’: voorlopers van slagschepen zoals die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden ingezet. Sterke schepen waren destijds symbolen van macht. De Kawachi-klasse werd op 22 juni 1907 ontworpen na de Russisch-Japanse oorlog tussen 8 februari 1904 en 5 september 1905. De schepen waren de eerste ‘dreadnoughts’ van Japan en hun ontwerp was gebaseerd op de Aki schepen (‘semi-dreadnoughts’). Projectomschrijving was ´FY1907´. De slagschepen waren voorzien van 305mm kanonnen, verdeeld over de voor- en zijkanten van de romp. Vanaf 1 april 1909 werd aan de Kawachi gebouwd in de Yokosuka scheepswerf. Keizer Meiji woonde de tewaterlating op 15 oktober 1910 bij. Het schip kostte destijds 11.130.000 yen. De Kawachi hielp het schip Mikasa toen laatstgenoemde in brand stond (veroorzaakt door een matroos in het voorste magazijn). In augustus 1914 bevond de Kawachi zich in Yokosuka. De Kawachi had ongeveer duizend man aan boord. Net als de meeste slagschepen had de Kawachi een zusterschip. Dat was de Settsu. Tussen oktober 1914 en november 1914 bombardeerden de Kawachi en de Settsu Duitse stellingen tijdens de slag om Tsingtao. Op 8 januari 1915 was de Kawachi aanwezig nadat het Tweede Eskadron terugkeerde naar Japan na de slag om Tsingtao.

De Kawachi voegde zich bij het Eerste Eskadron en werd geleid door kapitein Yoshimoto Masaki. Op 11 juli 1918 voer het schip de Tokuyama baai binnen. De volgende dag op 12 juli 1918 werden, in verband met de ruwe zee, torpedotesten uitgesteld. Om 15:51 uur was er een explosie te horen. In de nabijheid van de voorste koepel had een explosie plaatsgevonden en rook steeg op tussen de eerste en de tweede schoorsteen. Om 15:55 uur kapseisde het schip. Ongeveer zeshonderd man vonden de dood en slechts 433 man overleefden het ongeluk. De ramp werd onderzocht door een commissie, samengesteld door de Japanse Keizerlijke Marine. Niemand werd als schuldige aangewezen. Wellicht heeft het cordiet in de magazijnen van de Kawachi ervoor gezorgd dat de explosie plaatsvond. Cordiet kan namelijk spontaan ontsteken. De Japanse marine wilde het schip aanvankelijk bergen, maar dat kostte teveel geld en tijd. Op 21 september 1918 werd het wrak gedeeltelijk ontmanteld en een gedeelte werd onder water gelaten waar het diende als kunstmatig rif.

Settsu

Het zusterschip van de Kawachi was de Settsu (摂津). Zij diende in de Tweede Wereldoorlog en werd in 1945 tot zinken gebracht door vliegtuigen van een Amerikaans vliegdekschip. Daarna werd het wrak afgesleept en tussen 1946 en 1947 vernietigd . Vergeleken met de Kawachi was de Settsu iets langer (2.1 meter). De bewapening van het schip was ongeveer hetzelfde, slechts enkele modificaties (luchtdoelkanonnen) werden aangebracht. De Settsu werd vernoemd naar de Settsu provincie. De Settsu verplaatste ongeveer 21.787 ton. Net als de Kawachi haalde het schip 20.4 tot 21 knopen.

Op 18 januari 1909 werd in het Kure marine-arsenaal gebouwd aan het schip. Op 30 maart 1911 kreeg het schip de naam ‘Settsu’. Op 1 juli 1912 was de bouw compleet en had het schip 11.010.000 yen gekost. Het schip werd later aan het Eerste Eskadron toegevoegd. De Settsu patrouilleerde voor de kust van China en in Augustus 1914 bevond de Settsu zich in Kure. Samen met de Kawachi bombardeerde zij Duitse fortificaties en stellingen gedurende de slag om Tsingtao. Op 1 december 1917 werd het schip toegevoegd aan het Tweede Eskadron en later (23 juli 1918) werd het schip weer overgeplaatst naar het Eerste Eskadron. Destijds werden een aantal secundaire kanonnen verwijderd en vier 3 inch AA kanonnen geïnstalleerd. Op 28 oktober 1918 was de Settsu het vlaggenschip van keizer Taisho. In 1924 werd de Settsu ontdaan van haar bewapening onder de termen van het Washington Naval Treaty (Verdrag van Washington- red.). Later diende de Settsu als radioschip (1938).

In 1940 werd de Settsu gebruikt om vliegdekschippiloten op te leiden. Gedurende de oorlog in de Pacific werd de Settsu gebruikt voor bommen- en torpedotrainingen en op 24 juli 1945 werd het schip vernietigd te Etajima door vliegtuigen van Task Force achtendertig (USN TF38). Na 15:00 uur werd het schip aangevallen door dertig Grumman F6F-3 Hellcat vliegtuigen. De Settsu werd getroffen waarbij twee matrozen gedood werden en twee gewond. Een boot die zich in de omgeving van de Settsu bevond werd vernietigd. Vijf keer werd de Settsu door vliegtuigbommen gemist waarbij toch schade ontstond: er was een lek in het motorcompartiment ontstaan. Kapitein Ofuji stelde vast dat de schade niet gerepareerd kon worden en het schip begon vol te lopen met water (26 juli 1945). Op 28 juli 1945 werd de Settsu nogmaals aangevallen door drie vliegtuigen met bommen waarbij het schip twee voltreffers te verduren kreeg. Een van de bommen sloeg door het dek en explodeerde in een bemanningsruimte. De andere bom raakte de linkerkant (bakboord) van de Settsu maar doorboorde het dek niet. Op 29 juli 1945 werd het schip verlaten en op 15 augustus 1945 eindigden alle vijandelijkheden tussen Japan en Amerika. Op 20 november 1945 werd de Settsu verwijderd van de Japanse marine lijsten en tussen juni 1946 en augustus 1947 werd het schip afgesleept naar de scheepswerf te Harima (Kure). Aldaar aangekomen werd het gesloopt.

Definitielijst

slagschip
Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.

Pagina navigatie

Afbeeldingen


Het Japanse slagschip Kawachi voor anker.
(Bron: Wikimedia)


De Royal Navy's HMS Dreadnought, 's werelds eerste dreadnought.
(Bron: Wikimedia)


Een afbeelding van HMS Dreadnought uit 1906.
(Bron: Wikimedia)


Het Japanse slagschip Kawachi op een oude anzichtkaart.
(Bron: Wikimedia)

Informatie

Artikel door:
Ruben Krutzen
Geplaatst op:
24-12-2015
Laatst gewijzigd:
22-05-2016
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

Categorieën


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.