Walrus, Supermarine

Ontwikkeling
In 1920 werd bij fabrikant Supermarine aangevangen met de ontwikkeling van een kleine vliegboot, de Supermarine Channal. Deze ontwikkeling leidde uiteindelijk in 1922 tot de presentatie van de Supermarine Seagull Mk I. Door de snelle technische vooruitgang volgde een zich snel opeenvolgend productieprogramma, met als eindpunt de Supermarine Seagull Mk V in 1933.

Seagull Mk V/ Walrus Mk I
In tegenstelling tot al haar voorgangers was de Seagull Mk V opgebouwd uit een geheel metalen constructie rond een houten frame. De romp bestond uit ťťn geheel en voor het evenwicht waren stabilisatiedrijvers aangebracht onder de onderste van de twee vleugels.

Het prototype van dit particulier ontwerp vloog in juni 1933 en werd aangedreven door een 635 pk Bristol Pegasus IIM.2 motor met een duwende, houten propeller met vier bladen. De vleugels van het toestel konden naar achter worden weggevouwen, wat het uitermate geschikt maakte voor gebruik aan boord van schepen. Het was een amfibie, voorzien van een intrekbaar landingsgestel.

Het ontwerp trok al snel de aandacht van de Australische RAAF en deze bestelde 24 exemplaren als Seagull Mk V, voor aan boord van haar RAN-kruisers. De Royal Navy bleef niet lang achter en bestelde in mei 1935 twaalf toestellen van een katapultversie voor aan boord van haar slagschepen. De Britten waren zeer tevreden over het toestel en in augustus 1935 volgde een verhoging van de bestelling tot 216 exemplaren als ABR (). Vanaf dit punt ontstond de Supermarine Walrus Mk I, welke in staat was om totaal 526 kg mee te voeren aan vier punten onder de laagste vleugel. Een aantal van de Mk I toestellen kwam aan het begin van de Tweede Wereldoorlog in dienst bij de RAF als Air/Sea Rescue. Als derde land nam ook de Nieuw-Zeelandse marine vijf toestellen in dienst.

De totale productie van de Walrus Mk I kwam uiteindelijk op 556, waarvan Supermarine zelf er 285 bouwde en de overige 271 door Saunders Roe werden gebouwd.

Technische gegevens:

Model: Supermarine Walrus Mk I (Seagull Mk V)
Taak: Verkenner
Bemanning: 4
Afmetingen: Spanwijdte: 13,97 m
Vleugeloppervlak: 56,67 m2
Lengte: 11,35 m
Hoogte: 4,65 m
Gewicht: Leeggewicht: 2223 kg
Max. Gewicht: 3266 kg
Prestaties:

Max. snelheid: 217 km/u
Kruissnelheid: 153 km/u
Plafond: 2210 m
Bereik: 966 km

Motor: Een Bristol Pegasus VI motor met een vermogen van 775 pk
Bewapening: Een 7.7 mm Vickers K mitrailleur in de boeg en eenzelfde op de rug, een maximale bommenlast van 526 kg
Productie: 1 prototype, 24 Seagull Mk V en 555 Walrus Mk I

Walrus Mk II
Saunders Roe bouwde een speciale Air/Sea Rescue-variant met een houten romp en aangedreven door een 775 pk Bristol Pegasus VI motor. Deze Walrus Mk II, kon door haar lichtere constructie nog beter functioneren en zodoende met een grotere lading opstijgen vanaf het water, wat haar uitstekend geschikt maakte voor haar reddingsrol. Het merendeel van de 191 Mk II toestellen kwam in dienst bij de RAF. De productie eindigde in 1944

Technische gegevens:

Model: Supermarine Walrus Mk II
Taak: SAR
Bemanning: 4
Afmetingen: Spanwijdte: 13,97 m
Vleugeloppervlak: 56,67 m2
Lengte: 11,46 m
Hoogte: 4,65 m
Gewicht: Leeggewicht: 2223 kg
Max. Gewicht: 3266 kg
Prestaties:

Max. snelheid: 217 km/u
Kruissnelheid: 153 km/u
Plafond: 5640 m
Bereik: 966 km

Motor: Een Bristol Pegasus VI motor met een vermogen van 775 pk
Bewapening: Een 7.7 mm Vickers K mitrailleur in de boeg en eenzelfde op de rug
Productie: 191

De Supermarine Walrus heeft aan boord van de marineschepen een uitstekende rol als verkenner uitgevoerd en is zelfs ingezet als onderzeebootbestrijder. Bij de RAF werd het toestel zelf legendarisch als redder van vele in zee terecht gekomen vliegtuigbemanningen. De RAF zette het toestel bijna over de gehele wereld in.

In 1938 zijn zes Walrussen overgedragen aan de Turkse marine

Bronnen

- Wilson S., Aircraft of WWII, Aerospace Publications LTD, 1998
- Walrus op FAA web (laatst bekende adres: http://www.fleetairarmarchive.net/Aircraft/Walrus.htm)

Afbeeldingen


Nieuw Zeelandse Walrus


Walrus Mk I Fleet Air Arm (FAA)


Walrus Mk II RAF

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
10-03-2003
Laatst gewijzigd:
29-08-2010
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.