E16A, Aichi

Ontwikkeling.
De Aichi E16A, door de Japanners Zuiun genoemd, was bedoeld als opvolger voor de Aichi E13A. Het nieuwe vliegtuig was duidelijk een verbetering vergeleken met het vorige toestel, waar het ontwerp op was gebaseerd. Het revolutionaire in het ontwerp was de mogelijkheid om een verkenner te gebruiken als duikbommenwerper door toepassing van duikremkleppen onder de vleugels. Hierdoor werd het een drijvervliegtuig met duikremmen, een hoogst ongebruikelijke combinatie.
Van de in totaal drie gebouwde prototypen, vloog de eerste in mei 1942. De prototypen werden aangedreven door een Mitsubishi MK8A Kinsei 51 motor met een vermogen van 1300 pk. Het allereerste prototype was bewapend met twee 7,7 mm type 97 machinegeweren in de vleugels en ťťn enkele achterin de cockpit. Het toestel was ontworpen voor het dragen van een enkele 180 kg bom. Vanaf het tweede prototype kreeg de E16A haar toekomstige bewapening van twee 20 mm kanonnen in de vleugels.
De duikremmen leverden echter de nodige problemen op, waardoor het lang duurde voordat de productie kon starten.

Aichi E16A1.
De eerste productietoestellen kwamen in januari 1944 uit de fabriek en werd als eerste ingezet in de Filippijnen. De situatie was echter toen al van dien aard dat van Japans luchtoverwicht geen sprake meer was. Als verkenner was de Zuiun dan ook bijna niet inzetbaar.
Het vliegtuig werd daarom ingezet als duikbommenwerper, waarbij de bommenlast werd opgevoerd. Met ťťn of twee 250 kg bommen werd het in deze rol ingezet. Tot werkelijke inzet is het bijna niet gekomen. De tot vliegdekmoederschip verbouwde kruiser Mogami zou uitgerust worden met dit type vliegtuig. Het is echter onzeker of dit ook daadwerkelijk is gebeurd en of de toestellen aan boord ook zijn ingezet.

Technische gegevens:

Model: Aichi E16A1
Taak: Maritieme Verkenner
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 12,81 m
Vleugeloppervlak: 28,00 m2
Lengte: 10,83 m
Hoogte: 4,79 m
Gewicht: Leeggewicht: 2945 kg
Max. Gewicht: 4553 kg
Prestaties: Max. snelheid: 440 km/u
Kruissnelheid: 333 km/u
Plafond: 10000 m
Bereik: 2420 km
Motor: Een Mitsubishi MK8A Kinsei 51 motor met een vermogen van 1300 pk of een Mitsubishi MK8D Kinsei 54 motor met een vermogen van 1300 pk
Bewapening: Twee 20 mm Type 99 kanonnen in de vleugels, ťťn 13 mm type 2 mitrailleur in de achterste cockpit en 250 kg aan bomlading
Productie: 255 (inclusief drie prototypen)

In 1944 is nog een prototype gebouwd voor de E16A2 versie. Dit toestel werd aangedreven door een 1560 pk Mitsubishi MK8P Kinsei 62 motor. Tot productie hiervan is men echter niet meer gekomen.

Bronnen

- David D., The Complete Encyclopedia Of World Aircraft, Brown Packaging Books Ltd., London, 1997
- Gunston B. ea., Jane's Fighting Aircraft of World War II, Random House Group Ltd, 2001
- Wilson S., Aircraft of WWII, Airospace Publications Pty Ltd, Australia, 1998
- Wings, Midway to Hiroshima, CD-Rom, Discovery/Maris multimedia, 1995

Afbeeldingen


E16A1 vooraanzicht


E16A1 achteraanzicht

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
13-03-2003
Laatst gewijzigd:
04-04-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.