E7K, Kawanishi

Ontwikkeling.
Begin jaren 30 was de Japanse marine op zoek naar een vervanger voor de Kawanishi E5K verkenner, voor op haar kruisers en op drijvervliegtuig-tenders. In 1932 werden daartoe de specificaties uitgevaardigd. Zowel Aichi als Kawanishi tekenden hierop in.
Het Kawanishi-team onder leiding van Eiji Sekiguchi kwam met een ontwerp van de Kawanishi Model J, een vliegtuig van gemengde constructie, een bemanning van drie en op twee drijvers.
Het eerste prototype vloog in februari 1933 en werd aangedreven door een Hiro Type 91 W motor met tweebladige houten propeller. Testen tegenover het Aichi-ontwerp (Aichi AB-6) toonden de superioriteit van het Kawanishi-ontwerp aan. De marine was echter nog niet tevreden en wachtte het tweede prototype af, dat in november 1933 het luchtruim koos.
Toen was de marine tevreden.

Kawanishi E7K1.
De E7K1 ging in mei 1934 in produktie als Marine Type 94 Verkenner Drijvervliegtuig Model 1. De eerste toestellen hadden dezelfde motor als de prototypen. Later werd een opgevoerde motor gebruikt met een vierbladige propeller in plaats van de gebruikelijke tweebladige.
De E7K1 was zeer populair bij de bemanning en bij het onderhoudspersoneel. Het wag goed handelbaar, stevig en eenvoudig te onderhouden. Kawanishi bouwde zelf tussen 1934 en 1938 totaal 183 exemplaren. Een onbekend aantal werd er echter in 1937 en 1938 gebouwd bij de Nippon Hikkoki-fabriek in Tomioka.

Technische gegevens:

Model: Kawanishi E7K1
Taak: Maritieme Verkenner
Bemanning: 3
Afmetingen: Spanwijdte: 14,00 m
Vleugeloppervlak: 43,60 m2
Lengte: 10,41 m
Hoogte: 4,81 m
Gewicht: Leeggewicht: 1970 kg
Max. Gewicht: 3000 kg
Prestaties: Max. snelheid: 239 km/u
Motor: Een Hiro Type 91 motor met een vermogen van 620 pk (prototypen en eerste produktiemodellen)
Een Hiro Type 91 motor met een vermogen van 870 pk (latere produktie)
Bewapening: Eén 7,7 mm type 92 mitrailleur in de neus, één 7,7 mm type 92 mitrailleur in de achterste cockpit, één 7,7 mm type 92 mitrailleur door de buik naar beneden vurend en twee bommen van 60 kg of vier van 30 kg
Productie: 183 (Kawanishi) en onbekend aantal uit 57 E7K1 en E7K2 bij Nippon

Kawanishi E7K2.
In 1937 kreeg de Japanse marine interesse in een verbeterde versie. Hiertoe werd een prototype gebouwd, aangedreven door een Mitsuishi motor en een tweebladige propeller. Deze Marine Type 94 Verkenner Drijvervliegtuig Model 2 (later Model 12) ging in november 1938 in productie en zou al snel de E7K1 toestellen in operationele dienst vervangen. Van deze versie zou Kawanishi 287 toestellen bouwen en Nippon eveneens een onbekend aantal. Het vliegtuig is tot in 1941 in productie geweest. De gealllieerden gaven het de codenaam "Alf" mee.
Toen in december 1941 de oorlog uitbrak waren alle E7K1 al verdrongen naar trainings- en verbindingstaken. De E7K2 was echter nog volop aanwezig en is tot in 1943 op alle fronten ingezet als verkenner, in anti-onderzeebootdiensten en in konvooidiensten. Na 1943 verdween ook de E7K2 naar tweedelijnstaken als trainer en verbindingstoestel.

Technische gegevens:

Model: Kawanishi E7K2
Taak: Maritieme Verkenner
Bemanning: 3
Afmetingen: Spanwijdte: 14,00 m
Vleugeloppervlak: 43,60 m2
Lengte: 10,50 m
Hoogte: 4,85 m
Gewicht: Leeggewicht: 2100 kg
Max. Gewicht: 3300 kg
Prestaties: Max. snelheid: 275 km/u
Kruissnelheid: 185 km/u
Plafond: 7060 m
Bereik: 2200 km
Motor: Een Mitsubishi Zuisei 11 motor met een vermogen van 870 pk
Bewapening: Eén 7,7 mm type 92 mitrailleur in de neus, één 7,7 mm type 92 mitrailleur in de achterste cockpit, één 7,7 mm type 92 mitrailleur door de buik naar beneden vurend en twee bommen van 60 kg of vier van 30 kg
Productie: 278 (Kawanishi) en onbekend aantal uit 57 E7K1 en E7K2 bij Nippon

Bronnen

- David D., The Complete Encyclopedia Of World Aircraft, Brown Packaging Books Ltd., London, 1997
- Gunston B. ea., Jane's Fighting Aircraft of World War II, Random House Group Ltd, 2001
- Wilson S., Aircraft of WWII, Airospace Publications Pty Ltd, Australia, 1998
- Wings, Midway to Hiroshima, CD-Rom, Discovery/Maris multimedia, 1995

Afbeeldingen


Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
13-03-2003
Laatst gewijzigd:
04-04-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

Categorieën


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.