F1M, Mitsubishi

Ontwikkeling.
De Mitsubishi F1M werd het laatste dubbeldekvliegtuig dat door de Japanse marine in dienst zou worden genomen. Oorspronkelijk was het type bedoeld als observatievliegtuig. De observatie rol was een andere dan die van verkenner. Een verkenner had vooral tot doel het zoeken van de vijand. De rol van observator was oorspronkelijk bedoeld om tijdens een zeeslag boven het gevecht vliegend informatie door te geven. Het toestel, door de geallieerden "Pete" genoemd, was echter zo veelzijdig dat het is ingezet als observator, verkenner, duikbommenwerper, kustpatrouillevliegtuig en zelf als jager.
De specificaties voor dit type waren door de Japanse overheid als Type 10 afgegeven in februari 1935. Volgens deze specificaties werd gevraagd om een vliegtuig, vliegend vanaf Japanse schepen, dat de observatierol moest gaan overnemen van de Nakajima E8N.
Het eerste prototype vloog in juni 1936. Deze F1M1 werd aangedreven door een Nakajima Hikari motor met een vermogen van 820 pk. Van deze versie zijn hierna nog drie prototypen gebouwd waarmee het totaal voor de F1M1 op vier zou komen.
Het was een geheel metalen ontwerp waarvan alleen de roeren met linnen overtrokken waren. Er was gekozen voor een dubbeldekker, zodat men een compact toestel kon ontwerpen dat aan boord van slagschepen en kruisers zelfs in de hangars kon, zonder inklapbare vleugels te hoeven installeren.
Het toestel bleek echter problemen met de stabiliteit te hebben bij het taxiŽn op het water en in de lucht. Hierdoor gingen de ontwerpers terug naar de tekentafel. Het ontwerp werd herzien en er werd een andere, sterkere motor ingebouwd. Het toestel functioneerde perfect.

Mitsubishi F1M2.
In december 1940 werd het toestel door de Japanse marine goedgekeurd en als Marine Type 0 Observatie Vliegtuig Model 11 in dienst genomen. De eerste toestellen werden in 1941 operationeel, net voor het uitbreken van de vijandelijkheden.
De F1M2 is gebouwd door Mitsubishi (524 exemplaren) en de Dai-Nijuichi Kaigun Kokusho, Marine Lucht Depot, te Sasebo (590 exemplaren).
Tot aan het einde van de oorlog is het in nagenoeg elk gevecht waar de Japanse marine aan deelnam, ingezet. Het werd evenals de Aichi E13A een standaardwapen aan boord van de grotere Japanse schepen en de drijvervliegtuig tenders. Echter ook vele kusteskaders waren met het toestel uitgerust.
Voor trainingsdoeleinden is nog een onbekend aantal toestellen met dubbele bediening omgebouwd tot Mitsubishi F1M2-K.

Technische gegevens:

Model: Mitsubishi F1M2
Taak: Maritieme Observator
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 11,00 m
Vleugeloppervlak: 29,54 m2
Lengte: 9,50 m
Hoogte: 4,02 m
Gewicht: Leeggewicht: 1928 kg
Max. Gewicht: 2855 kg
Prestaties: Max. snelheid: 370 km/u
Kruissnelheid: 204 km/u
Plafond: 9440 m
Bereik: 730 km
Motor: Een Mitsubishi Zuisei 13 motor met een vermogen van 874 pk
Bewapening: Twee 7,7 mm Type 97 mitrailleurs in de neus, een 7,7 mm Type 92 mitrailleur in de achterste cockpit en kg bommenlast op twee punten onder de vleugel, meestal twee bommen van 60 kg
Productie: 1114

Bronnen

- David D., The Complete Encyclopedia Of World Aircraft, Brown Packaging Books Ltd., London, 1997
- Gunston B. ea., Jane's Fighting Aircraft of World War II, Random House Group Ltd, 2001
- Wilson S., Aircraft of WWII, Airospace Publications Pty Ltd, Australia, 1998
- Wings, Midway to Hiroshima, CD-Rom, Discovery/Maris multimedia, 1995

Afbeeldingen


F1M2 op haar Jungle basis


F1M2 in de vlucht

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
13-03-2003
Laatst gewijzigd:
07-04-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.