G3M, Mitsubishi

Ontwikkeling

Begin jaren 30 uitte admiraal Isoroku Yamamoto de wens om zijn marine te voorzien van meer vliegtuigen dan alleen de aan boord van vliegdekschepen gestationeerde toestellen. Hij zag vooral veel nut in aan land gestationeerde bommenwerpers die grote afstanden konden overbruggen voor het aanvallen van vijandelijke schepen en de ondersteuning van amfibische landingen op vijandelijk gebied.

Om het idee uit te testen werd een team van Mitsubishi onder leiding van Sueo Honyo, Tomio Kubo en Nobukiko Kusubake aan het werk gezet. Zij kwamen met een, op de Duitse Junkers gebaseerd, ontwerp voor een Mitsubishi Ka-9-bommenwerper. Het toestel zou worden uitgerust met twee Hiro type 91-motoren met elk een vermogen van 500 pk. Het toestel vloog in april 1934 en de marine was onder de indruk van zijn prestaties. Eind 1934 werden dan ook de definitieve specificaties uitgegeven voor een tweemotorige bommenwerper die 800 kg bommen zou kunnen vervoeren en minimaal bewapend zou zijn met drie 7,7 mm machinegeweren. Direct afgeleid van de Ka-9 was de Mitsubishi Ka-15. Het was een geheel metalen constructie waarvan alleen de roeren met linnen waren overtrokken.

Voor de verdere ontwikkeling werden maar liefst 21 prototypen gebouwd. Het eerste toestel vloog in juli 1935, gevolgd door de anderen. Op de diverse prototypen werden verschillende zaken uitgetest, zoals verschillende motoren en bewapening. Uiteindelijk zou in juni 1936 de productie aanvangen. De bij de geallieerden als "Nell" bekend staande toestellen werden in 1943 meer en meer uit de frontlijn teruggetrokken. Ze kwamen in tweedelijnsrollen terecht: als sleepvliegtuig voor zweeftoestellen, bommenwerpertrainer en maritiem verkenner. Diverse toestellen zijn nog omgebouwd tot transportvliegtuig als Yokosuka L3Y. Alhoewel het type in 1941 eigenlijk al sterk verouderd was, heeft het toch nog een grote rol gespeeld en is het onder andere betrokken geweest bij het tot zinken brengen van de Britse slagschepen HMS Prince of Wales en HMS Repulse.

Mitsubishi G3M1

De eerste productieserie kreeg twee Kinsei 3 motoren en werd geproduceerd als marinetype 96 aanvalsbommenwerper Model 11. Van deze eerste serie werden slechts 34 exemplaren gebouwd. Het toestel kreeg aanvankelijk een intrekbare buikkoepel met een 7,7 mm mitrailleur. Problemen met deze koepel zorgden ervoor dat deze al snel werd vervangen door twee "balkons" aan de zijkant. De eerst actie waarbij de G3M werd ingezet was op 14 augustus 1937, bij een luchtaanval op Taipeh, Taiwan.

Technische gegevens:

Model: Mitsubishi G3M1
Taak: Bommenwerper
Bemanning: 7
Afmetingen: Spanwijdte: 25,00 m
Vleugeloppervlak: 84,30 m2
Lengte: 16,45 m
Hoogte: 3,69 m
Motor: Twee Mitsubishi Kinsai 3 motoren met een vermogen van 910 pk
Bewapening: Drie 7,7 mm mitrailleurs in twee rugkoepels en een buikkoepel/zijopstelling
Productie: 34

Mitsubishi G3M2

Als marinetype 96 aanvalsbommenwerper Model 21 werden door Mitsubishi 343 exemplaren afgeleverd met twee Kinsei 41 of 42 motoren en een vergrote brandstofcapaciteit. Buiten Mitsubishi leverde ook Nakajima een hoeveelheid G4M2 toestellen af. Hoeveel is onbekend. Nakajima bouwde 412 Nell's, in de uitvoeringen G3M2 en G3M3. De Nakajimatoestellen weken iets af van de oorspronkelijke model 21 en werden model 22 genoemd. Ze hadden een verbeterde Kinsei 45 motor en een verbeterde bewapening. Ook Mitsubishi bouwde in een later stadium nog 243 toestellen van het type Model22.

Technische gegevens:

Model: Mitsubishi G3M2
Taak: Bommenwerper
Bemanning: 7
Afmetingen: Spanwijdte: 25,00 m
Vleugeloppervlak: 84,30 m2
Lengte: 16,45 m
Hoogte: 3,69 m
Gewicht: Leeggewicht: kg
Max. Gewicht: kg
Prestaties: Max. snelheid: 373 km/u
Kruissnelheid: 278 km/u
Plafond: 9130 m
Bereik: 4380 km
Motor: Twee Mitsubishi Kinsei 41, 42 of 43 motoren met een vermogen van 1075 pk
Bewapening: Eťn 20 mm Type 99 model 1 kanon in de rugkoepel, ťťn 7,7 mm Type 92 mitrailleur in de tweede rugkoepel, twee 7,7 type 92 mitrailleurs in zij-opstelllingen, de mogelijkheid voor een 7,7 mm mitrailleur aan de zijkant bij de cockpit en maximaal 800 kg aan bommenlast of torpedo onder de romp.
Productie: Model 21: 343, Model 22: 243 Misubishi en onbekend aantal uit 412 door Nakajima gebouwde G3M2/3

Mitsubishi G3M3

Vanaf 1941 tot 1934 werd door Nakajima een onbekend aantal exemplaren uit een totaal van 412 exemplaren gebouwd met twee Zuisei 51 motoren en grotere brandstofcapaciteit.

Technische gegevens:

Model: Mitsubishi G3M3
Taak: Bommenwerper
Bemanning: 7
Afmetingen: Spanwijdte: 25,00 m
Vleugeloppervlak: 84,30 m2
Lengte: 16,45 m
Hoogte: 3,69 m
Gewicht: Leeggewicht: 5420 kg
Max. Gewicht: 8000 kg
Prestaties: Max. snelheid: 415 km/u
Kruissnelheid: 295 km/u
Plafond: 10280 m
Bereik: 6230 km
Motor: Twee Mitsubishi Zuisei 51 motoren met een vermogen van 1300 pk
Bewapening: Eťn 20 mm Type 99 model 1 kanon in de rugkoepel, ťťn 7,7 mm Type 92 mitrailleur in de tweede rugkoepel, twee 7,7 type 92 mitrailleurs in zij-opstelllingen, twee 7,7 mm mitrailleurs bij de cockpit en maximaal 800 kg aan bommenlast of torpedo onder de romp.
Productie: Onbekend aantal uit 412 door Nakajima gebouwde G3M2/3

Yokosuka L3Y1/2

Toen de G3M1 toestellen langzaamaan werden vervangen door G3M2 en GRM3 exemplaren, kwam men op het idee om de oude toestellen om te bouwen tot transportvliegtuig. De eigen marine-eenheid te Yokosuka werd hiermee belast, waardoor de toestellen dan ook vaak werden gebruikt voor het transport van de Yokosuka-parachutisteneenheden. De L3Y1 of Marine Type 96 Transport Model 11 kreeg ramen in de romp en werd nog maar bewapend met een enkele 7,7 mm mitrailleur in een rugkoepel. Op dezelfde wijze als de ombouw van de G3M1 tot L3Y1 werden ook verscheidene G3M2 toestellen omgebouwd tot L3Y2 of Marine Type 96 Transport Model 12. De geallieerden noemden het toestel "Tina".

Technische gegevens:

Model: Yokosuka L3Y1
Taak: Transporttoestel
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 25,00 m
Vleugeloppervlak: 84,30 m2
Lengte: 16,45 m
Hoogte: 3,69 m
Prestaties: Plafond: 7500 m
Motor: Twee Mitsubishi Kinsai 3 motoren met een vermogen van 910 pk
Bewapening: Eťn 7,7 mm mitrailleurs in de rugkoepel
Productie: ?

Bronnen

- David D., The Complete Encyclopedia Of World Aircraft, Brown Packaging Books Ltd., London, 1997
- Gunston B. ea., Jane's Fighting Aircraft of World War II, Random House Group Ltd, 2001
- Wilson S., Aircraft of WWII, Airospace Publications Pty Ltd, Australia, 1998
- Wings, Midway to Hiroshima, CD-Rom, Discovery/Maris multimedia, 1995

Afbeeldingen


Mitsubishi G2M1


Mitsubishi G3M2


Yokosuka L3Y1

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
13-03-2003
Laatst gewijzigd:
17-09-2010
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.