Bf 108, Messerschmitt

De Bf 108 werd ontwikkeld onder de fabrieksaanduiding M.37 uit een acrobatisch sportvliegtuig, de M.35. Het toestel was ontwikkeld als deelnemer aan de 4e Challange de Tourisme Internationale van 1934. De, later tot Bf 108 omgedoopte, geheel metalen laagdekker was geen succes voor de wedstrijd, maar maakte wel indruk vanwege de uitstekende vliegeigenschappen. Het was het eerste geheel metalen vliegtuig van Messerschmitt.
Het eerste prototype vloog in het voorjaar van 1934. Het tweepersoons sportvliegtuigje werd aangedreven door een Hirth HM8U motor met een vermogen van 250 pk.

Messerschmitt Bf 108A:
De Bf 108A productieserie was nagenoeg gelijk aan het prototype. Een klein aantal van deze in beperkte hoeveelheden gebouwde versie werd in afwijking aangedreven door een Argus As17 met een vermogen van 210 pk.
De uitstekende vliegeigenschappen wekte de interesse van het Reichsluftfahrtministerium en Messerschmitt ging al snel over tot een nieuwe serie.

Technische gegevens:

Type: Messerschmitt Bf 108A
Gebruik Verbindingsvliegtuig
Bemanning: 4
Afmetingen: Spanwijdte: 10,31 m
Lengte: 8,60 m
Hoogte: 2,02 m
Prestaties: Max. snelheid: 300 km/u
Plafond: 4800 m
Bereik: 700 km
Motor: Hirth HM 8 U met een vermogen van 250 pk
Bewapening: geen
Productie: ?

Messerschmitt Bf 108B:
Deze tweede serie werd het succestype van de 108. Het aantal passagiers werd met twee uitgebreid en het toestel kwam in productie zowel als privťtoestel en als verbindingstoestel voor de Luftwaffe. Naast deze taak is het toestel veelvuldig gebruikt voor de omscholing van piloten voor de Messerschmitt Bf 109.
Er werden in totaal 885 exemplaren van deze versie gebouwd. Tot 1942 nam Messerschmitt zelf de productie op zich. Hierna ging de productie over naar de Franse bouwer Societť Nationale de Constructions Aeronautiques du Nord.
Deze versie is op bijna ieder oorlogstoneel ingezet. De meeste Luftwaffe-eenheden hadden wel een Taifun in hun bestand als verbindingstoestel en VIP transportvliegtuig.
Naast de Luftwaffe is het vliegtuig ook in gebruik geweest bij de luchtmachten van Bulgarije, Hongarije (ca 120), Japan, RoemeniŽ (ca 30), Zwitserland, Groot BrittanniŽ (2), de Sovjet Unie en JoegoslaviŽ.

Technische gegevens:

Type: Messerschmitt Bf 108B
Gebruik verbindingsvliegtuig
Bemanning: 4
Afmetingen: Spanwijdte: 10,62 m
Vleugeloppervlak: 16,40 m2
Lengte: 8,29 m
Hoogte: 2,10 m
Gewicht: Leeggewicht: 880 kg
Max. Gewicht: 1352 kg
Prestaties: Max. snelheid: 300 km/u
Kruissnelheid: 265 km/u
Plafond: 4800 m
Bereik: 950 km
Motor: Argus As10C met een vermogen van 240 pk
Bewapening: geen
Productie: 885

Messerschmitt Bf 108C:
Dit type ontstond voornamelijk door de ombouw van de Bf 108B met een Hirth HM 512 motor met een vermogen van 400 pk. Hier is slechts een enkel proefexemplaar van gebouwd.

Messerschmitt Me 208:
Aan het eind van de oorlog werd bij de Franse fabriek getracht de 108 te moderniseren. Tot productie voor de Luftwaffe is men niet meer gekomen.

Na de oorlog is de Franse fabriek doorgegaan met de productie van dit toestel. Gebaseerd op de Bf 108 nam men de Nord N.1000 Pingouin in productie en gebaseerd op de Me 208 de Nord N.1000 Noralpha en Ramier.

Definitielijst

Luftwaffe
Duitse luchtmacht.

Bronnen

- David D., The Complete Encyclopedia Of World Aircraft, Brown Packaging Books Ltd., London, 1997
- Gunston B. ea., Hitler's Luftwaffe, Salamander Books Ltd., London, 1977
- Gunston B. ea., Jane's Fighting Aircraft of World War II, Random House Group Ltd, 2001
- Wilson S., Aircraft of WWII, Airospace Publications Pty Ltd, Australia, 1998
- Wings, Midway to Hiroshima, CD-Rom, Discovery/Maris multimedia, 1995

Afbeeldingen


Bf 108A


Bf 108B Tropenversie

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
24-02-2003
Laatst gewijzigd:
21-03-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.