LaGG-1, Lavochkin

Lavochkin LaGG-1 en LaGG-3

Inleiding
De LaGG-1 en de LaGG-3, stonden niet bekend als de meest goede vliegtuigen. Hoewel dat voor de LaGG-1 zeker opgaat, was de LaGG-3 al een grote verbetering ten opzichte van haar voorganger. Typerend is dat hierin een parallel kan worden getrokken met de MiG-1 en de MiG-3. Waar het project rond de MiG's echter spaak liep, ontstond uit de LaGG-3 een uitmuntend vliegtuig, de Lavochkin LaGG-5.

Ontwerp
Drie jonge vliegtuigontwerpers, Semyon Lavochkin, Vladimir Gorbunov en Mikhai Gudkov, mochten van de autoriteiten in september 1938 hun eigen ontwerpbureau opzetten. Hun eerste ontwerp werd dat van een modern jachtvliegtuig. Het ontwerp kreeg de aanduiding I-22.
Op basis van een combinatie van diverse lichte houten materialen ontstond een zeer modern ontwerp rond een houten frame. Het door een 1050 pk zware Klimov M-105P motor aangedreven toestel kreeg een volledig intrekbaar (inclusief staartwiel) landingsgestel. Het eerste prototype koos op 30 maart 1940 het luchtruim en bleek een ramp. Het was zeer slecht handelbaar en had teleurstellende prestaties. Net als bij MiG gingen de ontwerpers gelijk aan de slag om het ontwerp te verbeteren en evenals bij de MiG-1, besloten de Sovjet-autoriteiten het toestel, ondanks de tekortkomingen toch in productie te nemen.

LaGG-1
Het productietoestel kreeg de benaming LaGG-1 met zich mee. Voor de standaardbewapening was gekozen voor een door de holle propellerbuis vurende 20 mm ShVAK kanon en twee boven de motor geplaatste 7,62 mm ShKAS mitrailleurs. In sommige literatuur wordt dit betwist en geeft men hiervoor in de plaats aan een 23 mm VYa kanon en twee 12,7 mm Beresin UBS mitrailleurs.
Van de LaGG-1 werden uiteindelijk maar een honderdtal toestellen gebouwd, waarvan de meeste tijdens de bouw vele aanpassingen kregen van de LaGG-3, alleen het framewerk bleef ongewijzigd.

Technische gegevens:

Model: LaGG-1
Taak: jager
Bemanning: 1
Afmetingen: Spanwijdte: 9,80 m
Vleugeloppervlak: 17,51 m2
Lengte: 8,81 m
Gewicht: Leeggewicht: 2968 kg
Max. Gewicht: 3380 kg
Prestaties:

Max. snelheid: 605 km/u
Bereik: 556 km
Plafond: 9000 m

Motor: Een Klimov M-105P motor met een vermogen van 1050 pk
Bewapening: Twee 7,62 mm ShKAS mitrailleurs aan de bovenzijde in de neus en een 20 mm ShVak snelvuurkanon schietend door de propellernaaf
Productie: 100

LaGG-3
Aan het ontwerp werden vele verbeteringen aangebracht. De zo ontstane I-301 kreeg een verbeterde motor, vernieuwde vleugels, meer brandstofcapaciteit, was lichter en kreeg nog diverse kleinere aanpassingen. Dit vernieuwde prototype vloog voor het eerst in juni 1940. Het toestel bleek beduidend beter dan haar voorganger.
Bij vier fabrieken liet men de LaGG-3, zoals het vliegtuig werd aangeduid, in groten getale produceren. Tijdens het gehele productieproces werden nog vele verbeteringen doorgevoerd, wat resulteerde in een groot aantal productieseries (aangeduid met Type ..).

Ook aan het front zelf werden nog vele aanpassingen doorgevoerd. Bij de meeste piloten was het nog steeds geen geliefd vliegtuig. Dit was echter veelal te danken aan de onervarenheid van de piloten en niet aan de kwaliteiten van het toestel. Het was een redelijk goed vliegtuig dat veel schade kon hebben. Toen in augustus 1942 de productie werd stilgelegd, waren 6.428 toestellen geproduceerd.

Eťn LaGG-3 viel in Mantsjoerije in handen van de Japanners, die het toestel alleen bij wat testvluchten gebruikten tot het na een ongeval werd vernield. Drie LaGG-3 toestellen vielen tijdens de Voortzettingsoorlog tussen Finland en de Sovjet-Unie onbeschadigd in handen van Finland en werden ingezet bij achtereenvolgens de LeLv 32 (1943-1944) en HleLv 11 (1944-1945) met als registratienummers LG-1, LG-2 en LG-3.

Technische gegevens:

Model: LaGG-3
Taak: jager
Bemanning: 1
Afmetingen: Spanwijdte: 9,80 m
Vleugeloppervlak: 17,51 m2
Lengte: 8,81 m
Hoogte: 2,54 m
Gewicht: Leeggewicht: 2620 kg
Max. Gewicht: 3280 kg
Prestaties:

Max. snelheid: 575 km/u
Bereik: 1000 km met externe tanks en 570 km zonder
Plafond: 9700 m

Motor: Een Klimov M-105PFmotor met een vermogen van 1240 pk
Bewapening: Twee 7,62 mm ShKAS mitrailleurs (of twee 12,7 mm UBS mitrailleurs) aan de bovenzijde in de neus en een 20 mm ShVak snelvuurkanon schietend door de propellernaaf, twee 250 kg FAB-250 of zes 82 mm RS-82 raketten
Productie: 6428

Definitielijst

kanon
ook bekend als Kanone (Du) en Gun (En). Wordt vaak gebruikt om allerlei geschut aan te duiden. Eigenlijk slaat de term op vlakbaan geschut. Wordt gekenmerkt door een langere loop en grotere dracht.
Sovjet-Unie
Sovjet Rusland, andere naam voor de USSR.

Bronnen

- Green W. en G. Swanborough, The Complet Book of Fighters, Salamander Books, London, 1994
- Gunston B., The Osprey Encyclopedia of Russian Aircraft: 1875-1995, Osprey, Bath, 1996
- Klaauw B. van der, Jachtvliegtuigen Wereldoorlog II, deel 2, Uitgeverij de Alk, Alkmaar
- Morgan H., Sovjet-azen in de Tweede Wereldoorlog, Osprey Aviation/Del Prado, Madrid, 1999
- Wilson S., Aircraft of WWII, Airospace Publications Pty Ltd, Australia, 1998
- Wings, Midway to Hiroshima, CD-Rom, Discovery/Maris multimedia, 1995
- Pioneer Aero Restaurations

Afbeeldingen


LaGG-3 op ski's


LaGG-3 met RS-82 raketten onder de vleugels


Een Finse LaGG-3

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
23-06-2003
Laatst gewijzigd:
11-09-2009
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

CategorieŽn


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.