Raid op het Gestapo hoofdkwartier, Kopenhagen

In de vroege ochtend van 21 maart 1945 vertrok een speciaal samengestelde eenheid van Mosquito-vliegtuigen van nr.140 Wing Group vanaf een Brits vliegveld voor een aanval op het Gestapohoofdkwartier van Kopenhagen in Denemarken.

Echter, voordat het zover was, waren er al vele weken van nauwkeurige voorbereidingen en planning aan vooraf gegaan. Voor deze voorbereidingen waren er twee speciale, tot in detail nauwkeurige schaalmodellen gemaakt, waar meer dan 340 uur aan werk in had gezeten en waarvan er één de stad Kopenhagen voorstelde en de ander het Gestapohoofdkwartier. Het doelwit was een groot, U-vormig, gebouw dat bestond uit zes verdiepingen. Van eerder verkregen informatie van de lokale verzetsgroepen wist men dat zowel de gehele Gestapo-top als een groot gedeelte van de politiemacht in dit gebouw gehuisvest was.

De Mosquito’s vertrokken op deze dag om precies 09.00 uur in de ochtend, de tijd dat de Gestapomedewerkers in Kopenhagen aan hun dagelijkse taken zouden gaan beginnen, in drie aparte golven van zes vliegtuigen, inclusief twee vliegtuigen van de RAF Film Unit. Na een vlucht van meer dan twee uur over de Noordzee bereikten de vliegtuigen vervolgens, geheel volgens het geplande tijdschema, de kust van Jutland en even later doemden de contouren van de stad Kopenhagen op.

De eerste golf van vliegtuigen vloog tijdens de aanval echter zo laag dat het toestel van Wing Commander Kleboe de bovenkant van het hoofdkwartier raakte, en hoewel hij uit alle macht nog probeerde om zijn toestel te redden, stortte hij even later toch neer in de straten van Kopenhagen. Dit was echter het meest onfortuinlijke incident tijdens de hele operatie en de andere vliegtuigen wisten verder met veel succes hun missie uit te voeren.

De volgende dag, 22 maart 1945, vertrok een verkenningsvliegtuig van nr.34 Wing Group om foto’s te maken van het getroffen gebouw. Na ontwikkeling en bestudering van de foto’s was pas goed de schade te overzien die de Mosquito’s de vorige dag hadden aangericht. Al snel bleek dat het gebouw ernstige schade had opgelopen. Het dak en de bovenste verdieping van de zuidkant van het gebouw waren vernietigd, het gedeelte aan de westkant was helemaal vernietigd en enkele verdiepingen aan de oostkant hadden ook zeer ernstige schade opgelopen. Op het tijdstip dat de foto’s waren genomen was goed te zien dat reddingswerkzaamheden in volle gang waren. Later werden er door het Deense verzet nog foto’s aangeleverd die de eerdere berichten en gemaakte foto’s alleen maar konden bevestigen. De missie was uiterst succesvol verlopen.

Mustangs van Fighter Command speelden een cruciale rol tijdens deze missie. Zij escorteerden de Mosquito’s tijdens de heen - en terugreis en vielen tijdens de missie diverse flakposities aan. Toch viel de heftigheid van het afweergeschut boven verwachting mee, omdat de aanval zo’n enorme verrassing was en deze met enorme precisie en snelheid werd uitgevoerd. Voordat de verdedigers eindelijk in de gaten hadden wat er precies aan de hand was, waren de meeste vliegtuigen alweer op weg naar hun thuisbasis in Groot-Brittannië. De enige echte weerstand die ze ondervonden kwam vanaf schepen die in de haven lagen. Alles liep zo volgens plan, dat het eerste vliegtuig bij thuiskomst slechts twee minuten na planning arriveerde.

De Duitsers verspreidden later een gerucht dat de gehele Gestapo-top ten tijde van de aanval niet aanwezig was in het hoofdkwartier, maar later is volgens officiële cijfers gebleken dat 151 leden van de Gestapo tijdens deze aanval zijn omgekomen en dat 30 Deense verzetsstrijders tijdens de verwarring uit het Gestapohoofdkwartier konden ontsnappen. De Duitse kruiser Leipzig vluchtte bij het aanzien van de formatie bommenwerpers ijlings de haven uit, omdat de gezagvoerder dacht dat zijn schip het doelwit was van de gehele operatie.

Mosquito Mk.VI vliegtuigen die betrokken waren bij de aanval

NO.487 SQUADRON
RS570 X Group Captain R.Bateson / Squadron Leader E.Sismore (Raid Leader)
PZ402 A Wing Commander F.Denton / Flying Officer A.Coe
PZ462 J Flight Lieutenant R.Dempsey / Flight Sergeant E.Paige
PZ339 T Squadron Leader W.Kemp / Flight Lieutenant R.Peel
SZ985 M Flying Officer G.Peet / Flying Officer A.Graham
NT123 Z Flight Lieutenant D.Pattison / Flight Sergeant F.Pygram

NO.464 SQUADRON
PZ353 Flight Lieutenant W.Shrimpton / Flying Officer P.Lake
PZ463 Flight Lieutenant C.Tampon / Sergeant H.Carter
PZ309 Flight Lieutenant A.Smith / Flight Lieutenant H.Green
SZ999 Flying Officer H.Dawson / Flying Officer P.Murray
RS609 Flying Officer J.Palmer / 2nd Lieutenant H.Becker
SZ968 Wing Commander Iredale / Flying Officer Johnson

NO.21 SQUADRON
SZ977 Wing Commander P.Kleboe / Flying Officer K.Hall
PZ306 Squadron Leader A.Carlisle / Flight Lieutenant N.Ingram
LR388 Squadron Leader A.Henderson / Flight Lieutenant W.Moore
HR162 Flight Lieutenant M.Hetherington / Flying Officer J.Bell

Definitielijst

kruiser
Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.
Raid
Snelle militaire overval in vijandelijk gebied.

Bronnen

Attack on Gestapo Headquaters, Copenhagen, 21 March 1945.
Standaard Geïllustreerde Geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog / Standaard Uitgeverij Antwerpen / 1990.

Afbeeldingen


Na de aanval
(Bron: Publiek domein)

Informatie

Artikel door:
Hans Molier
Geplaatst op:
17-02-2004
Laatst gewijzigd:
01-04-2010
Opmerkingen? Spelfouten?
Geef ons uw feedback!

Categorieën


Deze website is een initiatief van STIWOT Alle rechten voorbehouden © 2002-2017
Hosted by Vevida. Privacyverklaring, cookies, disclaimer en copyright.