Slag bij de Noordkaap

Inleiding

Op Tweede Kerstdag 1943 vond in het uiterste noorden van Europa, in de Barentszzee, ongeveer 60 kilometer ten noordwesten van de Noordkaap, een zware strijd plaats. Het Duitse slagschip Scharnhorst werd hierbij door verschillende Britse oorlogsschepen tot zinken gebracht, waarbij meer dan 1.900 personen om het leven kwamen. Het was de laatste keer dat Britse en Duitse slagschepen elkaar tijdens een zeeslag bestookten met kanonnen. Het was tevens de definitieve doodsteek voor de Duitse oppervlaktevloot.

De Scharnhorst behoorde samen met haar zusterschip de Gneisenau tot de eerste schepen die door Duitsland werden gebouwd, nadat de beperkingen van het Verdrag van Versailles waren opgeheven. In dit verdrag, dat een einde maakte aan de Eerste Wereldoorlog, was onder meer opgenomen dat Duitsland geen oorlogsschepen mocht bouwen met een tonnage groter dan 10.000. In 1935 werden deze beperkingen echter opgeheven en was het hen toegestaan om zwaardere schepen op stapel te zetten.

Hierdoor was de Kriegsmarine in staat om de Scharnhorst-klasse slagschepen te ontwikkelen en te bouwen. De Scharnhorst had een standaard waterverplaatsing van 34.850 ton. De bepantsering van maximaal 360mm kwam overeen met die van een slagschip en zo werden de schepen van deze klasse dan ook geclassificeerd door de Duitsers. De snelheid van maximaal 31,65 knopen en de hoofdbewapening van 9 x 28cm kanonnen kwamen overeen met die van een slagkruiser. De Britten duiden de schepen van de Scharnhorst-klasse dan ook als zodanig aan. De Scharnhorst werd op 7 januari 1939 in dienst gesteld bij de Kriegsmarine.


Bronnen

Boeken


Versie: 12-12-2016 Artikel door: Wesley Dankers

Deze website is een initiatief van STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee) Alle rechten voorbehouden © 2002--2017
Directe link: http://www.go2war2.nl/artikel/2724/Slag-bij-de-Noordkaap.htm